Sidan 2 tåg. Reportage.  > Huvudsida: Sök, Jämför och Boka tåg.


Interrailkortet i korthet

Interrailkortet startade 1972 för ungdomar upp till 21 år.
Idag gäller det för alla i 33 europeiska länder samt Turkiet.
Du kan välja från fyra resdagar inom en månad upp till tre månader i följd.

Finns som fysiskt kort eller som Mobile Pass i din smartphone. Här finns också Rail Planner-appen där du kan se avgångstider och om platsreservation.
Priset är lägst för 12–27-åringarna. Senior över 60 år lite mer 0ch 28–59-åringarna betalar ca 25 % mer. Barn till och med elva år reser helt gratis.
Köp bäst på interrail.eu  och m.fl. ställen. (interrail.se är dyrare)
Köper du kortet i Sverige, har du en fri utresa och en fri hemresa, oavsett var i landet du bor.
Om du vill åka runt med tåg i ett enda land, kan du välja ett One Country Pass. Det finns även ett båtluffarkort, Greek Islands Pass.

Platsreservationer gör du hos respektive tågbolag. Se på Boka tåg.
Generellt kan du resa utan platsreservation på regionaltåg, medan fjärrtåg, särskilt höghastighetståg som de från Frankrike, Spanien, Italien och Eurostar från Amsterdam, Bryssel och Paris till London, kräver platsbokning och kan vara kostsamma.
Om du vill undvika platsreservation bör du överväga att resa i Tyskland, Österrike, Schweiz och östra Europa, där du oftast kan åka även på långdistans- och snabbtåg utan reservation.
I Storbritannien är det också möjligt att resa med nästan alla tåg utan att boka plats.

Nattågen under juli och augusti är mycket populära. Bokas i mycket god tid.

> Mer om Interrail på Sök och Boka Tåg


Interrail resor i Europa

Erfarenheter och tips av Nils H Persson

Vi köpte varsitt tremånaders interrail pass, främst för att två gånger under hösten kunna åka fram och tillbaka mellan Malmö och Almuñécar.

Det har funkat bra och vi har mestadels åkt obokat och annars med sent inköpta platsbiljetter. Vi är båda nöjda med våra "tågäventyr" och vi har sett och bott på flera nya platser efter tre till sex övernattningar per resa.

Som extra bonus tänkte vi göra lite rundresor i Spanien, men det visade sig inte vara så lätt. I stort sett alla tåg kräver platsbiljetter och dessa måste köpas på en tågstation. Det går att ringa till RENFE och reservera platser men dessa måste hämtas inom 72 timmar och numera dessutom senast 24 timmar före avgång. Detta försvårar möjligheten att utnyttja interrail passet för spontanresor.

RESA TILL CADIZ

Vi tänkte ändå göra en sådan och besöka Cádiz, Jeréz de la Frontera, Sevilla och Córdoba som alla ligger längs samma tåglinje. Vi tog bussen till Malaga i avsikt att åka vidare med tåg till Cádiz. Trots många tåg var allt fullbokat, men vi kunde få platser till Sevilla. Gott nog! Tur att vi inte bokat något hotell i Cádiz. Det gick lätt att hitta ett bra och prisvärt hotell i Sevilla. Kanske en fördel med att åka i november. Redan i Malaga hade vi köpt platser för att nästa morgon åka vidare till Cádiz och därmed kunde vi boka hotell där en dag i förväg.

Vid ankomsten till Cádiz gick vi direkt för att köpa platser för att nästa dag  åka till Jeréz, men det enda tåg vi kunde få plats på avgick kl 06.40. För att inte riskera att bli fast i Jeréz, bestämde vi oss för att utnyttja detta morgontåg för att åka vidare hela vägen till Córdoba. Samtidigt köpte vi platser för att nästkommande dag åka från Córdoba till Malaga. Förutsättningen för denna flexibilitet var att vi inte bokat hotell i förväg.

HALVFULLA TÅG PÅ GRUND AV GRATISRESOR

Det märkliga var att det fanns flera tomma platser på tågen. Det är ett problem som har uppstått när regeringen för att stimulera pendling har infört ett system där pendlare under fyra månader kan åka gratis mellan två orter. För att vara säker på att få plats överbokar man och det är många som inte annullerar de bokningar de inte ska använda. Det räcker inte med den vädjan som RENFE hängt upp på stolsryggarna, se fotot. Resultatet blir halvfulla tåg som registrerats som fullbokade.

Så till det positiva med att åka tåg i Spanien. Snabbtågen AVE är bekväma och går fort utan att det känns obehagligt. Även med "media distancia" kommer man snabbt fram. Det spanska landskapet är omväxlande och det finns många intressanta städer att besöka. Ytterligare positivt är det vänliga bemötande vi fått när vi köpt biljetter. De letar de alternativa avgångar och visar stort tålamod när vi har svårt att få fram interrailpasset i mobilen. En bonus var att platsbiljetterna visade sig vara klart billigare än vad som anges på Railplanner.

29 november 2022


Tågresor Malmö – Malaga

Nya erfarenheter

Vi har nu åkt tre gånger mellan Malmö och Malaga och jag sammanfattar här våra
erfarenheter.

En första erfarenhet vi gjorde var att man ska köpa på interrail.eu och inte interrail.se om
man inte vill betala några hundralappar extra. Sedan ägnade vi en hel del tid åt att bekanta
oss med Interails app railplanner och vi sökte och fick många tips via en öppen
facebookgrupp som heter Tågsemester. Ändå var det först när vi var igång med resandet
som vi verkligen lärde oss hur det hela fungerade.

KÖP PLATSBILJETTER
Våra resor börjar och slutar med sträckan Köpenhamn-Hamburg. När vi åkte söderut i slutet
av september hade vi köpt platsbiljetter, vilket var bra eftersom rätt många inte fick sittplats
utan stod och satt i vestibulen mellan vagnarna. Vid senare resor på samma sträcka har vi
fortsatt köpt platsbiljett trots att vi sett att det går att få sittplats ändå. Problemet utan
reservation av sittplats kan vara att man får byta plats några gånger – det framgick inte vilka
platser som var reserverade. En fördel som vi inte utnyttjade var att det fanns plats att ta
med cykel. Samma sak gällde snabbtågen genom Tyskland och Spanien och alla lokaltåg i
Schweiz. Här har SJ en hel del att lära!

Platsbiljetterna har vi köpt via Deutsche Bahns app som fungerar utmärkt när man väl lärt
sig. Man anger önskad sträcka och får då uppgift om alternativa avgångar och priser för hela
resan. Sedan får man klicka sig vidare och ange exakt ålder på varje passagerare. Efter nästa
klick kommer fler alternativa priser och längst ner på den sidan kan man klicka på ”seat
reservation only”. Sträckan Köpenhamn Hamburg kostar 4.50 euro per person.

GENOM TYSKLAND
Genom Tyskland har vi huvudsakligen åkt ICE-tåg raka vägen mellan Hamburg och Basel men
en gång också tagit vägen via Berlin, Leipzig och Nürnberg. Här har det gått bra att åka utan
platsreservation, även om vi ändå bokat plats någon gång när man angett ”high demand”.
I Tyskland har det också fungerat utmärkt med ”hop on-hop off” när vi velat stanna till och ta
en kortare titt på någon stad.

SCHWEIZ
Att åka tåg genom Schweiz är ett nöje även om vi någon gång fått åka med vagnar som vi
minns från vår ungdom. Landskapet är hänförande och tågen går inte så fort så man hinner
se och uppleva mer. Dessutom går de ofta och på många olika sträckor.
När vi nyligen på väg norrut stod i kylan på perrongen i Genève och väntade på tåget som skulle ta oss vidare till
Basel kl 14.15 körde ett tåg upp och vi klev in i värmen. Det visade sig avgå kl 14.11 och via
högtalarna fick vi höra att vi var på väg mot Montreux! Första stopp var i Lausanne där vi
efter en rätt kort väntan kunde ta ett tåg till Basel dit vi kom fram en knapp timme senare än
planerat.

FRANKRIKE
För resan från Schweiz till Barcelona genom Frankrike finns flera alternativ. Första gången
åkte vi helt obokat via Lyon, Avignon och Port Bou, en fin resa i maklig takt. Från Port Bou
går det både lokaltåg och regionaltåg till Barcelona.
  För senare resor har vi lyckats få platsbiljetter på ett snabbtåg mellan Barcelona och Lyon, men
tyvärr var det vi åkte med nu den 11/12 det sista som gick. Det råder någon form av konflikt mellan
spanska och franska järnvägsansvariga och flera tåg har helt tagits bort.
  Ett alternativ för att komma fortare fram utan att behöva betala dyra platsbiljetter är att ta TGV:s
snabbtåg från Mulhouse till Montpellier och sedan åka vidare längs kusten mot Port Bou. Vi hade
en dryg timmes paus i Lyon och lyckades på stationen, efter en hel del om och men, köpa plats på det
tåget för nedresa i januari. Pris 10 euro per person.

SPANIEN
Vad gäller tåg i Spanien har jag gjort ett inlägg tidigare i Nyhetsbrevet (Se ovan).
Man har sedan dess vidtagit åtgärder för att man inte ska kunna boka resor som inte utnyttjas
men jag vet inte vilken effekt det haft. Från Barcelona till Malaga går det många tåg, de flesta
med byte i Madrid. Här krävs platsbiljett som måste köpas på stationen. Det finns enstaka
direkttåg och då kommer man undan med en platsbiljett för cirka 10 euro för hela vägen.
Vid byte blir det dubbel kostnad. Direkttågen framgår inte alltid i Railplannerappen men man
kan hittade dem på RENFE.es.

Vi har inte åkt nattåg, vi vill ha upplevelsen av själva tågresan. I stället har vi övernattat på
hotell.  Vi har sökt efter hotell som ligger nära järnvägsstationen i en stad där stationen ligger
i eller nära centrum.
  Genom att undvika de stora städerna har vi klarat oss under 100 euro per natt för ett dubbelrum
med eget badrum, utom i Schweiz där priset varit ungefär det dubbla. Ett annat kriterium har varit
att bo över i en stad från vilken vi ska åka med bokad plats. På så sätt slipper vi helt stressen av
eventuella förseningar och risken att inte hinna fram till en specifik tågavgång. Å andra sidan
har vi haft väldigt lite förseningar.
Nils H Persson


Sjätte tågresan mellan Malmö och Spanien

Rapport från Frankrike i strejk

Dags för vår sjätte tågresa mellan Malmö och Spanien.
Efter att ha övernattat i Hannover och Freiburg tog vi en avstickare genom Schweiz till Tirano för att få åka fram och tillbaka över alperna med Bernina Express. Väl värt två extra dagar.
  Planen var denna gång att åka via Paris och Hendaye till San Sebastián och sen vidare genom Spanien till Malaga. När vi åkte andra hållet, en månad tidigare, skulle vi åkt via San Sebastián och Paris men då blev det tågstrejk i Frankrike så vi ändrade oss och åkte via Barcelona för att hinna genom Frankrike innan strejken började.
Nu skulle det bli av!

MEN, när vi kom till Basel för att åka vidare till Mulhouse där vi bokat hotell visade det sig att flera tåg var inställda pga. strejk. Det blev till att fundera över om vi skulle avboka hotellet eller chansa på att ändå kunna komma vidare i Frankrike.   Via sncf-connect.com såg vi att de flesta tåg i Frankrike de närmaste dagarna var antingen inställda eller fullbokade. Vi bestämde oss ändå för att ta ett av de få tåg som trots strejken gick till Mulhouse. Där gick vi till biljettförsäljningen för att se om vi kunde få plats på något tåg till Paris och vidare till Hendaye.
MEN, mannen som servade oss var helt avvisande och sa att det inte fanns några tåg före måndagen den 13:e. Vårt problem var att våra interrailpass skulle gå ut den 14:e. Vad gör man?
  Vi kollade om det fanns något flyg men vi hittade inget som var lockande, skyhöga priser och dåliga tider. Vi gick och åt en god middag och i vår optimism gick vi sedan tillbaka till stationen. Försäljningen var då stängd men vi gick till en SNCF-automat och letade olika möjligheter att ta oss genom Frankrike. Det fanns ett tåg till Paris morgonen efter, men inget för att komma vidare till Hendaye. Allt var fullbokat eller inställt. När vi hittat ett tåg från Paris till Bordeaux nästkommande dag så slog vi till och köpte platsbiljetter till Paris och vidare till Bordeaux dagen efter, med förhoppningen att vi sen ska kunna ta oss vidare till Hendaye via lokaltåg.

Att köpa platsbiljetter på automaterna är inte helt enkelt
Efter att man fyllt i resväg och datum får man en fråga om rabatter. Bland dem som står finns inte interrail med utan man ska klicka längs ned på "autre" och då kommer interrail upp. En klick där och det kommer upp en lista med olika avgångar och priser för biljetter. Efter att man klickat på en avgång får man sedan gå vidare och identifiera sig med namn, födelsedatum, telefon och mejladress. Så småningom kommer man till kortbetalning och när det är gjort, får man ett mejl med biljetterna inom fem minuter. Det är nog minst 25 klick för varje biljett.

Tåget till Paris
Med en viss oro gick vi nästa morgon till stationen i Mulhouse. Tåget till Paris var knökfullt men avgick i tid. En nackdel med Paris är att de har flera olika stationer för fjärrtåg. Vi kom fram till Gare de Lyon och fick en fin promenad på fem
km längs sopfyllda gator till vårt hotell som låg nära Gare de Montparnasse, varifrån tåget mot Bordeaux skulle avgå.
På en SNCF-automat lyckades vi nu också få platsbiljetter för att kunna fortsätta med samma tåg från Bordeaux till Hendaye, vi behövde bara byta vagn i Bordeaux.

Summan av det hela är att det politiskt oroliga läget i Frankrike gör det svårt att planera sitt resande, men med lite flexibilitet, tur och sökande efter olika resvägar klarade vi det och vi hoppas kunna ta oss
igenom Frankrike igen när vi ska åter till Sverige nästa gång.

Nils H Persson


Om platsbiljetter Frankrike - Spanien

Efter att flera gånger åkt obokat med regionaltåg
har vi vid de senaste resorna gärna utnyttja snabbtåg som kräver platsbokning (vi åker med Interrail).
Ett problem har varit att köpa platsbiljetter på tågen mellan Frankrike och Spanien.
  Till franska TGV-tåg kan man inte köpa biljett på stationen i Barcelona som är utgångsstation för tåg till t ex Valence. Däremot går de att köpa via interrail.eu. En nackdel är att de är relativt dyra.
  De spanska AVE-tågen som kallas AVI när de går in i Frankrike låg helt nere en tid men är nu åter igång. Det går bra att köpa platsbiljetter på Renfes stationer i Spanien, men de går inte alls att köpa på franska stationer. Än så långe kan de inte heller köpas via interrail.eu.

När vi senast åkte Barcelona - Lyon talade vi med konduktören om problemet att åka i andra riktningen. Han sa att det går bra och köpa platsbiljett direkt av konduktören. Dessutom att det alltid gick att få plats, åtminstone i Bistron. Det lät ju bra, men lite osäkert så jag skrev till Renfe och frågade och nedan har jag kopierat in deras svar.

"Actualmente, los pases internacionales, debido a una incidencia en la web de Interrail, que está pendiente de reparación, sólo permiten reservas en las taquillas de las principales estaciones españolas.Sin embargo, el personal de los trenes internacionales franceses está autorizado a realizar la formalización (reserva) de tu billete Interrail durante el acceso al control de billetes. Por lo tanto, puedes dirigirte al tren deseado para realizar esta transición el día de tu viaje. Además, si ese día el tren está completo (no hay plazas disponibles), se han establecido autorizaciones especiales de acceso para que los viajeros puedan hacer su recorrido."

Den korta översättningen är att de arbetar på att lösa problemet och de bekräftar konduktörens uppgift om att man kan köpa biljett på perrongen. Jag har sparat mailet för att kunna visa upp om det blir problem.

Vår plan var att övernatta i Mulhouse och därifrån ta ett snabbtåg vid tidig eftermiddag till Montpellier för att där följande morgon hoppa på AVI-tåget från Marseille mot Madrid. MEN det visade sig att det tänkta tåget till Montpellier var fullbokat så vi fick ta ett tidigare tåg som istället gick till Marseille, utgångspunkten för tåget till Madrid.

I Marseille hade vi inga problem att köpa platsbiljetter av konduktören som kom till spärren vid utgången till plattformen. Han sa att vi skulle gå till en viss vagn och vänta där. Allt gick mycket smidigt. Vi passade på att fråga hur det skulle gått om vi istället försökt komma med tåget i Montpellier. Svaret var att det inte heller skulle vara något problem. Där finns ingen spärr och när tåget stannade så noterade vi att konduktören gick ut på perrongen och kollade biljetter. Så man hade lätt kunnat få kontakt med honom. Det lär vara likadant på alla de stationer som tåget gör uppehåll på i Frankrike.

I ett tidigare inlägg har jag beskrivit hur man kan köpa platsbiljetter till TGV i automater på franska stationer. Det lyckades vi inte alls med när vi försökte i Mulhouse. Jag vet inte om det var ett tillfälligt fel eller om de ändrat i systemet, men frustrerande var det. Istället köpte vi via Interrail.eu för en liten extra kostnad. En positiv sak var att när jag av misstag först köpt biljett till första klass så visade det sig att jag kunde avboka och få tillbaka nästan hela beloppet.

Ytterligare ett problem med platsbiljett stötte vi på när vi kommit till Spanien. Vi hoppade av Madrid tåget i Barcelona för att åka vidare med ett regionaltåg till Valencia. Här krävs platsbiljett som bara kan köpas på Renfes stationer. Det visade sig att alla tåg på eftermiddagen var fullbokade och först vid 19.30 kom vi iväg så att vi var framme vid hotellet framemot midnatt. På Barcelona Sants kunde vi lämna in våra kabinväskor till en bemannad service för ett rimligt pris och utnyttja väntetiden med att ta lokaltåg till hamnen och få en solig och fin eftermiddag där. Väl i Valencia insåg vi att vi kommit till första dagen av deras årliga stora fiesta Las Fallas - det var därför det var fullbokat.

Resan avslutades med AVE-tåg från Valencia till Malaga med byte i Cordoba, betydligt bättre än att behöva byta i Madrid där det skulle inneburit byte mellan två olika stationer.

Nils H Persson mars 2024


Djärva pionjärer startade Sveriges järnväg

”Nationen förtjänade ett bättre öde än att förbli i forntid." 
Detta var främsta argumentet för att satsa på järnväg i Sverige.

Den svenska järnvägen med sina två stambanor budgeterades 1854 till hisnande 115 miljoner riksdaler, tre gånger
de samlade statsutgifterna!

Restiden mellan Stockholm och Göteborg 1862 var 14 timmar.
Efterhand moderniserades järnvägen. Elektrifieringen av SJ:s stambanor utfördes under 1920- och 1930-talen.

Det svenska järnvägsnätet var som störst 1939. Intresset för tåg minskade.
2005 lades Linx ned efter tre år, en internordisk satsning med tåg mellan Stockholm-Oslo och Köpenhamn-Göteborg-Oslo.
Idag är mycket av svenska järnvägsnätet nedlagt eller har problem med eftersatt underhåll.
En satsning på höghastighetståg delar idag det politiska Sverige i två delar.

INNEHÅLL
Sidan 2 tåg

Interrailkortet i korthet

Reportage:
Interrail resor i Europa
Tåg Malmö-Spanien
Sjätte tågresan till Spanien
Om platsbiljetter
Frankrike - Spanien

Svenska pionjärer


SPALTEN
Tips på färdvägar


        GÖR DET
> Sök, Jämför
    och 
Boka tåg

Mer om Tågresor
• Marocko
• Spanien 
• San Sebastian
• Eurostar


                       Promo


ReseMagazinet Extra
Nyhetsbrev


TIPS PÅ FÄRDVÄGAR

Till Italien: 
Nattåg Hamburg/Berlin -Innsbruck/Zürich/Wien ner till södra Europa.
Till London: 
SJ EuroNight Stockholm–Hamburg - - Köln - Bryssel - - Eurostar höghastighetståg kanaltunneln till London.
Till Östeuropa: 
SJ EuroNight till Berlin - direkttåg bl.a. - Prag, Budapest, Krakow eller Warszawa.
Alternativt dagtåg Köpenhamn - Hamburg/Berlin - - nattåg Wien/Graz/Budapest 
osv