BudgetresGuide
FRANKRIKE 

Invånare:  65 milj.
Huvudstad: Paris ca 12 milj.

Några övriga större städer:
 Lyon1,7 milj., Marseille 1,6 milj., Lille 1,1milj, Nice 1,1 milj.
Geografi: Frankrike är till ytan tredje största land i Europa efter Ukraina och Ryssland.
Frankrike består även av Korsika och  f.d. kolonier  främst i Söderhavet och Sydamerika.

Bästa resperiod: Vår och höst.  Mycket varierande klimat i norr, vid Atlantkusten, i Alperna och vid Medelhavet.
Språk: Franska. Man håller sig helst till franskan. I stort sett alla TV-program och filmer är dubbade.
Religion: Mestadels katoliker
Valuta:
Euro


 

Kommunikationer
Bra kommunikationer överlag.
Vissa flyglinjer är mycket prisvärda.
Längst Rivieran finns tåg- och bussförbindelser till lågt pris.
Lokalbussar är ofta billigare än i Sverige.
Prisvärda Långfärsbussar: Ouibus
Tåg: SNCF Pris Kalender visar bästa pris. Ju tidigare du bokar, desto lägre pris.
Lågpriståg: Ouigo


Logi
För budgetresenären finns det gott om vandrarhem, hostels, små familjepensioner och fina campingplatser.
Småhotellen kan ibland vara billigare än hostel.
Lägenheter finns att hyra till jämförelsevis hyfsade priser utanför säsongen.


Mat & dryck

Frankrike har i mångas tycke världens bästa mat. Den som tycker om ost har kommit till Paradiset.

Kvalitén på matvaror är oftast  mycket hög och man föredrar produkter från lokala marknader hellre än industrilagad mat.
De flesta större livsmedelsaffärer har manuella köttdiskar, charkuteridiskar och ostdiskar.

Vinerna
är goda och världsberömda. Där man i andra länder ser folk dricka öl på uteserveringarna, ser man här mer vinglas på borden.
Husets vin är oftast utmärkt, prisvärt och anpassat till den lokala maten. Beställ
 “un pichet de vin” 

Det franska köket
är  första mattradition som är kulturarvlistad av UNESCO (2010)


Turism
Frankrike är det största turistlandet i världen, före Spanien, USA och Kina, med ca 75 milj. turister per år. 

Populära turistområden är bl.a. Paris, Rivieran, Alperna och Korsika.  
 

Kommentarer
Dricks ingår i notan, enligt lag, på restauranger och hotell.
För taxi är det brukligt att jämna upp till närmaste euro.

     
Budgettips
1. Flera lågprisflygbolag flyger till olika destinationer i Frankrike. Jämför olika flygsträckor.

2. Flera fina vandringsleder finns bl.a. berömda G20 på Korsika, Alperna på sommaren.

3. Kanotpaddling finns över hela landet, ibland i enastående miljöer.
    Det finns kartor som visar alla kanotställen som hyr ut för en dag eller längre.

4. Med en enkel båt på franska kanalerna kan budgetseglaren leva ett gott liv.

5. Fyll en matkorg i livsmedelsaffären och ordna en picnic.

6. Upplev folklivet från ett cafébord på en uteservering.


Gratistips
1. Flanera i vackra byar och städer

2. Cykla i Frankrike på idylliska småvägar

3. Enligt lag är restauranger skyldiga att servera vatten och bröd utan kostnad till maten.
Beställ en karaff vatten
“une carafe d’eau” i
stället för flaskvatten.


Varningar
Under sommarmånaderna är det mycket turister.
Undvik augusti månad, även för Paris som är tomt på liv då.
 

Allt om Frankrike
► Allt om sevärdigheter, restauranger, shopping, nattliv, praktisk information m.m.
    Aktuella guider >
Gratisguider
► Så gör du enkelt din egen anpassade reseguide på
> Din egen Reseguide
► Boka bästa budgetpris för flyg, andra färdsätt, logi, hyrbil på
Boka i menyn
► Tag med en riktigt bra guidebok med detaljkartor. Det lönar sig. Tips & bästa pris på
>Guideböcker



Citat

Hur skall man kunna regera ett land som har 246 olika slags ostar?"

                                                          
 Charles de Gaulle (1890-1970)


På måndagen kastar fransmännen morötter på departementscheferna, tisdagen kastar de potatisar på polischefen, onsdagen ställer de upp barrikader på gatorna, torsdagen krossar de skyltfönster, fredagen demonstrerar de på Boulevarde de l´Opera. Vad de gör på lördagen vet jag inte, men på söndagen röstar de på regeringen.

                                                                           
François Mitterrand (1916-1996)




Karta över Frankrike


 

 

     MER OM FRANKRIKE




På franska kanaler
 
Resbrev från långtidsseglare

Lyon
Efter att ha klarat av floden Rhône stannade vi några dagar i Lyon. 
Lyon har varit en av Europas ledande silkesproducenter och för att skydda det ömtåliga 
silket så byggde man gångar genom husen så att man kunde transportera det. 
Gångarna kallas Traboules och är turist attraktioner idag. Vi provade givetvis på att gå 
igenom några stycken. 
Ett besök i 1800-tals katedralen Notre Dame de Fourviere uppe på höjden gjorde vi 
en varm eftermiddag. Gatorna dit är långa och branta så det smakade bra med en kall 
förfriskning efteråt. 
Hela gamla stan är full av trevliga affärer, barer och restauranger, ett mysigt 
område att promenera i.
 

Saône
Efter Lyon så gick vi vidare på floden som nu heter Saône och är fjorton mil lång 
med bara tre slussar. Här är strömmen inte så kraftig som i Rhône, så det känns trevligare 
att färdas här. Utefter Floden är det grönt och fint och på sluttningarna ser vi massor 
av vinodlingar . 

Trevoux
Första stoppet blev den lilla byn Trevoux, som alla byar fin, med gamla hus och 
små smala gator och torg. Här passade vi på att gå till slaktaren. En härlig upplevelse 
med massor av färdiglagade rätter och kött i alla former. 
Vår franska är ju inte vad den borde vara (och engelskan är inte lika vanlig här som 
på andra ställen vi besökt) men alla som vi träffar är glada och hjälpsamma, så snart 
har alla kunder i butiken engagerat sig och hjälper oss att handla. 
På söndag morgon var marknaden i full gång när vi vaknade. Massor av grönsaker, 
ostar, bröd och köttvaror såldes på gatan alldeles ovanför vår förtöjningsplats. 



Montmerle sur Saône
Nästa dag gick vi vidare till Montmerle sur Saône, Här liksom på många andra ställen 
vi besöker är det Fete! eller fest som vi säger. Här var det musikfest med mest jazz…

Macon blev nästa anhalt och även här hittade vi en brygga där vattendjupet var tillräckligt. 
Vi sticker ju nästan 1 meter 80 cm, så det är bäst att planera sin rutt så att det finns 
platser att lägga till vid. Vi var lite oroliga för vattendjupet i kanalerna, men än så länge 
har det inte varit några problem. Bara man håller sig i mitten.

Tour de France
I Macon skulle en av etapperna i Tour de France starta så vi stannade några extra dagar 
för att få vara med om det. Dagen innan starten var det feststämning i staden med massor 
av musikgrupper, vinprovning m.m. 
På ett ställe stod en servicebil uppställd och visade hur dom jobbade med cyklarna. 
Håkan passade på att lyfta en cykel för att kolla hur tunga dom var… eller snarare lätta! 
Ramen är byggd av kolfiber om vi förstod rätt är hela cykeln ett mekaniskt mästerverk, 
med bland annat elektriska växlar som sköts med små knapptryckningar. 

Starten skulle vara klockan tolv, så vi var i god tid och fick en fin plats precis vid startområdet. 
Innan cyklisterna stack iväg så körde en hel karavan med olika sponsorer runt i stan och 
slängde ut reklamprylar - rena cirkusen!! 
Innan starten frågade vi en av cyklisterna hur lång dagens etapp var och fick till svar att 
den var som vanligt… ca tjugo mil!! 
När väl starten gått så följde en jättekaravan med servicebilar efter. Tour de France är 
en stor tillställning!

Vi stannade kvar i Macon för att se fyrverkeriet i samband med Frankrikes nationaldag 
den 14/7. Tyvärr var det gråmulet och regn så vi såg inte så mycket av det. 
Vädret växlar mellan jättevarmt ca 30-35 grader till 15-20 och ändå svalare på nätterna. 
Men det är väl lika bra att vänja sig… 

Canal de Centre
Färden gick nu vidare via Tournus till Chalon sur Saône som givetvis hade fest med 
massor av musik och teatergrupper på gator och torg, så även här kunde vi roa oss!

Strax efter Chalon sur Saône så börjar Canal de Centre som är elva mil lång och 
har sextioen slussar. När vi svänger av från Saône in på Canal de Centre så tror Håkan 
att vi kommit fel! Men Gerd hade koll på kartan och sa att det var rätt. Det kändes 
som att gå in i Mölndalsån! Smalt och krokigt! Men väldigt vackert blev det, med massor 
av fågelsång, små byar och fiskare som satt utefter kanalkanterna. En del med enkla metspön 
och andra med radiokontrollerade spön! ( FUSK?)

Här möter vi också mer uthyrningsbåtar i den annars glest trafikerade kanalen. 
Uthyrningsbåtarna ser väldigt praktiska ut med stora salonger, gummistötdämpare runt 
om och inte så djupgående. I vårt tycke lite fula, ser ut som paddor!

Pråmdragare
Första natthamnen blir i Chagny där vi förtöjde bakom en pråm längst med kanalen. 
Här växte träden över kanalen från båda sidor, så det kändes som att vara i en grön tunnel.
 
Nästa dag gick vi genom 18 slussar och kom till Ecuisses där vi besökte ett kanalmuseum 
som var inrett i en gammal pråm. Vi var helt ensamma, så vi fick en jättetrevlig guidning av 
en engelsktalande man. Det var mycket intressant. Bland annat fick vi veta att kvinnorna 
dragit pråmarna på kanalerna innan man hade hästar och åsnor som drog. Guiden berättade att 
kvinnorna hade en sele att dra med, så dom kunde sticka under tiden… Männen stod vid rodret (utan stickning).

Utefter kanalerna är det jättefina cykelbanor, där det är massor av folk som cyklar med 
packningar och släpkärror. Det är en stor turistgrej att åka längs kanalerna. Även vi tar en tur 
med våra hojar, men försöker att åka en bit ifrån kanalerna som vi ser rätt mycket av i alla fall.

Det märks att vi är ute på landsbygden för byarna är små och överallt är det lantbruk 
med mycket spannmål, majs och solrosor. Korna är vita här och heter charolaiss.

Slussteknik
Innan vi kom fram till vår nästa hamn Blanzy, så passerade vi fyra slussar i tät följd och 
kom upp till kanalens högsta höjd ca 300 m över havet! 
Nu börjar vi att slussa nedåt, som är mycket enklare, för nu sjunker vi i sakta mak 
istället för att höjas upp med kraftiga vattenströmmar. Vissa av slussarna är automatiserade 
så dom sköter vi själva genom att Gerd klättrar upp för stegen med tamparna och drar 
i startsnöret (Håkan sköter rodret). 
I en del slussar finns personal ifrån VNF (kanalbolaget) som hjälper oss. 
Dom är mycket vänliga och servar oss hela tiden.

Museibesök 
I Blanzy hittade vi ett museum som visade hur kolgruvorna drevs från mitten av 
sjuttonhundratalet och fram till år 2000, då alla kolgruvor i Frankrike stängdes. 
Även detta var lärorikt att få se hur människor och djur slitit i mörker och smuts. 
1825 var det ca 500 hästar som drog kolvagnarna nere i gruvan. Innan dess hade 
12-13 åringar fått streta med vagnarna.

Vi lär oss något varje dag. På nästa ställe, Genelard, fans ett museum som visade 
tiden när Frankrike var ockuperat under andra världskriget. Demarkationslinjen gick 
längs med Canal de Centre där tyskarna hade vägspärrar vid broarna. 
Vi skall vara tacksamma att Sverige har klarat sig ifrån krig i modern tid.

Utflykter
Sen blev det byn Paray le Monial, picknick med fiske, boule, promenader och en 
tur på kanalen ner till Digoin där det var Escargotfestival som vi lyckades undslippa 
på grund av långa köer.

Det blev även ett par utflykter i bil, tillsammans med gäster, till vindistrikten i Bourgogne. 
När vi lämnade Digoin så lämnar vi samtidigt Canal de Centre och går in på Canal Lateral a la Loire 
som är ca 19 mil lång och har trettiosju slussar. Men mer om det en annan gång.

Gerd och Håkan S/Y GIM augusti 2012


 

 
 
   

 

> Tillbaka till startsidan budgetres.se
 

 

MINIGUIDER

 


Paris
Nice


> Alla
BudgetresGuider

  


MER OM FRANKRIKE
På franska kanaler

 

 


Allt om ditt resmål
Gratisguider


Guideböcker
 till lägsta pris

 

 
 

 

Väder Paris

 

Vädret Nice

 

 

Pour vous

Nyhetsbrevet
ReseMagazinet

GRATIS

 

 
 
 
 

  

reseannonser
 

 
 
 

Copyright © budgetres.se 2011- 2018

Med reservation för ändringar. Vid skillnader gäller aktuella uppgifter från samarbetspartners
För frågor vid bokning och biljetter etc. hänvisas till respektive leverantörs kundservice
Synpunkter på budgetres och tips om ev. fel på sidor till info@budgetres.se
om oss | kontakta oss | annonsera | press