Resor och Miljö

Det är inte dina resor som är det största problemet när det
gäller att rädda vårt klimat.
Allt beror på helheten. Hur du lever och hur du reser
spelar roll.
Vi sätter resandet i sitt sammanhang och jämför. Att resa är sunt och hela
världen är din.
Artiklar och notiser är mest hämtade från
Budgetres
Nyhetsbrev.
|
Göteborg
Sveriges och en av Europas grönaste städer
Grönområden har inverkan på hälsan och räddar liv.
Forskare vid Barcelona Institute for Global Health i Spanien har
rankat 1 000 europeiska städer
utifrån WHO:s rekommenderade gränsvärden, städernas sammanlagda
grönska och invånarnas
tillgång till till dem.
Med undantag av Malmö,
klarar sig svenska städer bra och bäst är Göteborg. Enligt forskarna
består
Göteborg till 48,5 % av grönområden och två tredjedelar av
göteborgarna lever i områden som når upp
till WHO:s rekommendation. Om alla göteborgare hade gjort det, hade
14 fall av förtida död kunnat
undvikas varje år. Grönast i Europa är Paredes i
Potugal och sämst är Cádiz i
Spanien.
Vår anm. Underbara
Cádiz ligger vid ett välgörande hav och har en lång härlig lång >badstrand
som säkert
också är nyttig för hälsan. > Mer

Världen. Sjuk på flera sätt
Vapen för totalt 4 779 miljarder
kronor såldes under 2020
Världsekonomin minskade med 3,1 %
under pandemiåret 2020 men den
globala
vapenmarknaden
ökade under samma tid med 1,3 %, visar
en genomgång av Sipri,
vilket
är i sig ovanligt modest (!).
USA:s största
vapentillverkarna svarar för 54 % av marknaden.
Svenska
SAAB ökade sin försäljning med 2.6 %.
Missta
er inte, vi är fortfarande på väg ner i helvetet”
- Förstasidan på dagstidningen
Scotland on
Sunday
efter klimatmötet
COP26:s avslutning i Glasgow.
”Tid för nödläge”
skriver
tyska
Süddeutsche Zeitung.
Världens fyra största utsläppare, USA, EU, Kina och Indien
ville inte vika sig.
Sveriges förre miljöminister Per Bolund var på det stora hela ganska
belåten.
Rubrikerna efter
miljömötet varierar...
> Läs bakgrund:
COP26: Ödesmöte för klimatet,
i tidningen
Forskning
och Framsteg.
COP26 i Glasgow. Världen
måste
leverera
Har du koll på vad som händer?
Världens klimatåtgärder ligger fortfarande långt efter vad
som behövs för att hindra en
global katastrof. Som
aldrig förr krävs omedelbara och kraftfulla insatser.
Parisavtalet satte målet. Vid FN:s stundande toppmöte i
Glasgow måste världen gå
från ord till handling. > Läs
ett inlägg här och
få koll på läget.
Klimatmötet i Glasgow kan vara sista
möjligheten att
förhandla fram åtgärder som gör det
möjligt att halvera utsläppen till 2030. Det säger Johan
Rockström, professor
i miljövetenskap.
15 industriföretag står
för en fjärdedel av Sveriges utsläpp och industrin står för
lika
mycket utsläpp i Sverige som alla transporter.
TV-tips på fullt allvar
Klimatet nästa akutfall
Bara 10 år till jordens tipping point. Det här måste alla veta
Den 3 januari sände SVT ett program med Johan
Rockström,
professor i global miljövetenskap,
en dramatiserad föreläsning från Dramaten.
Här förklaras läget
så att en 3-åring kan förstå.
Hur kommer våra barns och barnbarns planet se ut? Vad kan vi
göra i dag för att undvika de värsta
katastroferna och finns det ett ljus i tunneln till en hållbar och
attraktiv värld?
Programmet
sändes direkt efter dokumentären Greta.
Efter pandemin kommer det att bli lika mycket fokus, eller mer, om
jordens fortlevnad.
Informera dig enkelt nu och förstå varför det finns risk för en
total nedstängning av allt. För alltid.
> Om
vår stund på jorden - en dramatisk föreställning.
> Läs mer om Johan Rockström här
och här
på denna sida
Sverige.
Luften fortsatt dålig
För höga värden i många
svenska städer
En rapport från tekniska konsultföretaget Ramboll
visar att halterna av luftburna partiklar (PM10)
är högt över
riktvärdena för Sveriges miljökvalitetsmål Frisk luft i många
svenska städer.
Bland de städer som uppmäter högst värden finns
Norrköping, Göteborg, Stockholm, Linköping
och Visby. Även
mindre städer som Södertälje och Sundsvall uppmäter fortsatt
för höga halter
tillsammans med ytterligare ett tjugotal orter
runt om i Sverige.
>
Hämta luftkvalitetsrapporten här
>
Ny forskning: Dålig luft kan göra dig mindre lycklig
Världen. Luften mer svavelfri
Allt i luften blir inte värre
Svaveldioxid i luften är farlig
och giftig och kan leda till
allvarliga sjukdomar
Luften har glädjande blivit mycket renare på de flesta ställen i
världen när det gäller svaveldioxid.
Bara förra året minskade konstgjorda utsläpp av svavel med 6%.
En del beror på lägre koleldning och fler kolfilter.
En rapport visar också att utsläppen minskade i vart och ett av de
tre länder som står för
majoriteten av utsläppen: Indien, Ryssland och Kina.>
Mer här.
Illa i spanska städer
Den spanska huvudstaden
Madrid
leder rankingen över antal förtidiga dödsfall, orsakade av
kvävedioxid.
På listan finns nästan tusen städer.
Barcelona
ligger sexa. Spanien har anmälts till EU-domstolen
för de båda städernas dåliga luftkvalitet. Det skriver tidningen
El Diario.
RM 227/2021
Nu

Enklaste sättet för DIG att rädda
jorden
Det hjälper inte att sluta med
fossila bränslen
Om alla på jorden genast skulle stoppa alla utsläpp
av fossila bränslen
och all förbränning av bensin,
olja och kol skulle upphöra, så skulle vi inte klara Parisavtalets mål
att
begränsa uppvärmningen, som alla länder är överens
om att göra (inklusive USA igen snart).
Vi kan inte
fortsätta att producera mat och äta som vi gör idag
Då
klarar vi inte Parisavtalets mål.
Men det finns 5 åtgärder
med maten som påverkar stort. Effektivare och
förbättrat jordbruk främst,
men allra enklast och bäst är att minska matsvinnet!
I alla led.
Bara vi klarar att
minska matsvinnet
till hälften klarar vi klimatmålet
Ihop med de andra åtgärderna
om maten kan vi klara 1,5-gradersmålet.
Två av åtgärderna handlar om hur vi äter.
Vi ska äta lagom mycket. Normalt inte mer än 2 100
kilokalorier per dag. Huvudsakligen näringsrik mat.
Mest måltider baserat på växter och måttliga mängder
mejerivaror och kött. Medelhavsmat.
Sen är det naturligtvis utmärkt om du i allmänhet
minskar ditt överflöd, begränsar klädköp och
överdrivet
shoppande samt minskar dina fossila transporter.
Ökar ditt miljömedvetande. Har
koll på läget. Nu.
Källor:
Nya
studier från projektet EAT Lancet, studien
”Bending the curve of terrestrial biodiversity needs
an integrated strategy”, publicerad i tidskriften
Nature och
en
studie om hur vårt nuvarande ätande och
odlande i tidskriften Science.
Karin Bojs: Jo, vi kan äta kött – i
rimlig mängd. DN 8/11
Reseföretagen sämst i undersökning
Klimatsmart prat svårt
I en ny undersökning från DN/Ipsos, om
hur kunderna ser
på
vilka klimateffekter olika företags
varor och tjänster har, fråga man om informationen räcker
för att man som konsument ska kunna
göra ett upplyst val?
Lägst betyg ger de svarande till reseföretagen. Inte ens en
av tio svarar att informationen från dem
”i stor utsträckning”
är tillräcklig. Mer än fyra av tio bedömer att man ”i
liten utsträckning”
får veta det
man behöver för att välja
klimatsmart.
Bara 9%, ansåg man kunde göra ett upplyst klimatval.
Hela DN var en ambitiös miljötidning den 6/12 med
tillfälligt vikarierande chefredaktör Greta Thunberg.
En historisk medial händelse för Sveriges största
dagstidning.

Fransk stad stänger flygplats av miljöskäl
Staden ska inte bara bli grönare, utan helt grön
Poitiers nye borgmästare från miljöpartiet
Europe Écologie–Les Verts (EELV)
och huvudnamn på vallistan
Poitiers Collectif
som samlat människor från olika politisk bakgrund, har
stängt stadens flygplats.
Beslutet föregicks av en offentlig debatt där ekonomiska
argument och vikten av att kunna locka turister
ställdes mot miljö- och klimataspekter.
Flygplatsen är ganska liten men tar mycket av stadens
budget. Ca 30% av universitetsstaden
Poitiers
nästa 90 000 invånare är studenter. (TT)
>
Flygplatsens hemsida idag
Restips:
Poitiers är en liten vacker medeltidsstad. Se mer
här.
Närhet till det unika filmcentrat
Futuroscope - ett stort turistmål
Framtidens flyg

Airbus
ZEROe
Vätgas skapar möjligheter för utsläppsfria flygningar
Biobränslen kan bara minska utsläppen, elflyg är för
klena för de långa sträckorna
I en
klimatkrönika i SvD berättar Peter Alestig om
framtidens flyg att kunna flyga klimatsmart på riktigt.
Fossila
bränslen byts nu ut mot vätgas för tunga transporter, solproducerad
el för bostäder och
skolor, stålverk
och även flyg.
Flera flygtillverkare arbetar på vätgasflyg bl.a.
Airbus. Ett av tre
nya koncept
ska
kunna ta 120–200
passagerare och flyga
över 350 mil och vara i trafik till 2035.
Likadant som med elbilar gäller att ursprunget skall vara rätt, så
att grå vätgas enbart blir till grön vätgas.
>
Hela artikeln här. Om dagens vätgassatsningar i Sverige,
England, Tyskland, Danmark och Spanien.
>
Mer om Airbus planer här
> Läs även om
framtida sjöresor i ReseMagazinet nr. 217
MER:
Sedan artikeln skrevs har 5 flygforskare publicerat
"
Vätgas är flygets framtid - nu måste Sverige satsa" på DN Debatt.
Det är dags att Sverige, vars engagemang i klimatarbetet är känt
långt utanför våra
gränser,
inser vilka unika möjligheter vätgastekniken ger för flyget.
"
Kritik mot medierna

”Ni säger att ni rapporterar om klimatkrisen
men det gör ni inte”
I veckan besökte klimataktivisten Greta Thunberg Dagens Nyheter.
Om du aldrig läst något av vad Greta skrivit, så gör det nu.
Det är
nödvändig läsning
och kanske inte det du får läsa. Därför att, enligt Greta,
ingen
skriver om det
på riktigt. Vill vi verkligen få veta hur bråttom det är?
Jag
har rest runt och träffat människor från hela världen
och min absoluta uppfattning är att människor är i princip helt
omedvetna om vad klimatkrisen
innebär, vilka förändringar som krävs och hur lite tid vi har på oss
att genomföra de förändringarna.
Ni är ärligt talat vårt enda hopp. Ingen annan har möjligheten att
på den minimala tid vi har på oss
nå ut med den information och kunskap som krävs”.
>
Här är Greta Thunbergs brandtal till medierna - en kortare version
från mötet med DN
Anm.
För första gången sedan coronapandemin tog fart genomförde Greta
Thunbergs rörelse Fridays for future
under fredagen en större global aktionsdag
för klimatet på 3100 platser, varav ett 80-tal i Sverige.
Resor till sjöss

Framtida hållbara havstransporter
Till debatten om Lysekils raffinaderi (Preem) för att
förbättra fossilt fartygsbränsle, med
framställningsproblem med ökade koldioxidutsläpp, kan det var läge
att informera sig om framtida fraktsystem
(beräknat till år 2024) som reducerar utsläppen med hela 90%.
Internationella frakter sköts idag till 90% av fartyg och nu har ett
välkänt svenskt fraktföretag kommit långt
på vägen för att revolutionera branschen mot en renare miljö.
Så varför inte även för framtida persontransporter och kryssningar.
Vi har sett enstaka exempel tidigare, men idag är det nödvändigt att
skynda på utvecklingen.
Projektet är delvis finansierat av
Trafikverket. I videofilmen säger man också att Svenska
regeringen vill bli världsledande
på fossilfria transporter.
Sen tidigare är målet även att
alla statliga fartyg ska
var fossilfria till år 2045.
Samtidigt pågår alternativ (se
exempel här) till dagens drivmedel med biogas och gasdrift. Men
dessa behöver komma
från rena källor. I vårt exempel är det vinden som är energikällan.
> Här
kan du informera dig om projektet och även se en längre informativ
film.
MER: >
Sjöfarten ska gå på batterier, gas och segel. Debatt
> ReseMagazinet
nr. 216
- Ett nödvändigt miljönummer.
Anm. Den 28/9 meddelar Preem att man avbryter 15
miljardersprojektet i Lysekil av kommersiella skäl.
Internet är ett större klimatproblem än flyget
Det finns cirka nio miljoner
datacenter
i världen och många drivs av fossila bränslen, framför allt
kolkraft.
Datalagring står för drygt 2 % av de globala
koldioxidutsläppen och 3 % av världens energiförbrukning.
Detta gör att datalagringens koldioxidutsläpp
är större än
hela flygindustrins, enligt vetenskapstidskriften
Nature.

Sverige.
Nätjätten
Amazons
första vindkraftpark i Sverige har precis
öppnat.
Det ska täcka behoven både för
tre svenska datacenter och
från den stundande lanseringen av Amazons e-handelsplattform
i Sverige.
Nästa satsning
på förnybar energi i Sverige blir
en av de största vindkraftsparkerna i Europa
nordväst om
Sundsvall. Den är tänkt att tas i drift under 2022 och byggs av
oljebolaget BP.
Källa:
Ny Teknik/RM Miljö
nr. 216
>Fler miljönotiser i
Nyhetsbrevet 216 om miljön.
Boktips/Gratisläsning

Hoppet
10 lösningar som skall rädda världen
I
december 2019 var boken slutsåld och den släpptes
fritt så
att
alla skall kunna läsa den. > Hela
boken här
> Mer om boken på Budgetres/Resebiblioteket
Senaste: Nu finns boken i ny upplaga. Vill du ha den fysiskt
så
köp den här.
Förra krisen räddades bankerna, nu räddar vi klimatet."
- Miljöminister Isabella Lövin om nya budgeten 2020
Men alla håller inte med om
att
50 miljarder i garantier till företag om att lån till gröna
satsningar är rätt väg.
Biobränsle är ingen framtid. Ett nederlag för klimatet – och för MP,
skriver Johan Ehrenberg i Dagens ETC.
Det
vore en katastrof för
skogen och den biologiska mångfalden om andra tänkte som Sverige...
Det vi i Sverige i praktiken gör är att
vi förlänger de fossila bränslena,
vi bromsar bytet mot ren eldrift...
Den här politiken är det största nederlaget hittills för
Miljöpartiet i regering och man behöver inte vara
forskare för att förstå varför...
För att driva en bil 1 000 mil går det åt cirka 5 000 kvadratmeter
biomassa på fält. För att driva en elbil
lika långt krävs tio kvadratmeter solceller."
>
Läs mer här
Enkel koll på läget

Situationsbild från Klimatet just nu.
Tydligt om klimatet just nu med
liveuppdaterade fakta Dagstidningen DN visar föredömligt med grafer och siffror hur
klimatet förändras för
vår jord
och för
Sveriges
del. Åskådligt och enkelt för att få en tydlig översikt. Vill du
veta mer, så finns texter och förklaringar. Vill du ha snabb koll på läget så
har du kommit rätt. På svenska
och åtkomligt för alla.
>
Klimatet just nu
Veta mer

Konsumenterna och miljön 2020
Den privata konsumtionens påverkan på klimatet har
minskat med 21% per person i Sverige under perioden 2008 - 2017. Hållbar konsumtion ska bli
enklare.
En jämförelse av 28 olika marknader visar att
svenska konsumenter upplever att vitvaror, dagligvaror och el
ger bäst möjlighet att välja ur miljösynpunkt medan flygresor
och charterresor ger sämst möjligheter.
Syftet med den här rapporten är att redovisa
konsumenters
möjligheter att agera på ett ur miljösynpunkt hållbart sätt. Rapporten beskriver också olika
faktorer som
påverkar konsumenters val.
>
Läs ny rapport från Konsumentverket här
Många
konsumenter vill konsumera mer miljömässigt hållbart, men
behöver bättre förutsättningar för att göra det. Konsumenterna kommer inte på
egen hand att ställa om sin konsumtion som förutsättningarna ser ut idag. "
- Johan Jarelin, utredare på Konsumentverket.
Lösningen
– Ja,
vi har lösningen på klimatkrisen.
USA avsatte i nio år 2,5 procent av
bruttonationalprodukten och engagerade 400 000 personer i
att lyckas med månlandningen.
Nu behöver vi ett Apolloprojekt för planeten för att
transformera världen.
Satsar alla länder i nivå med det skulle vi ha några
biljoner US-dollar per år att investera.
Det är långt mer än vad som är absolut nödvändigt och kan
jämföras med de över 10 biljoner
som världen lagt upp på bordet för att återstarta den
globala ekonomin efter covid-19.
Det visar att vi har råd. Det vi satsar på
klimatomställningen är småpengar jämfört med
vad man lägger på att få fart på hjulen efter pandemin."
-
Ur intervju med Johan Rockström, en av världens främsta
globala miljö- och klimatforskare.
> Läs om hans 6 skäl till hopp, klimatguide till
svenska barnfamiljer, om
satsningar – inte uppoffringar
är vägen framåt och mer.

MER:
> Rockström krönika om klimatet:
Corona- och klimatkrisen har samma grundorsak.
Rockström:
Ingen anledning till klimatångest
Några
få agerar kraftfullt
för klimatkrisen. Bara veckor innan coronakrisen briserade,
lanserade till exempel John Kerry, tidigare utrikesminister i USA,
initiativet
World War Zero.
Efter årtionden av besvikelser över politikens oförmåga att agera
mot klimatkrisen har han
mobiliserat aktörer runt om i världen för att lösa klimatkrisen på
samma sätt som om det
vore ett världskrig. " -
Ur krönika över klimatet. Se ovan.

50% från Kina
Kina tömmer världshaven på fisk
Kina står för över hälften av allt fiske
i hela världen.
Enligt officiell
statistik består
dess “distant-water fishing fleet”, den den av flottan som tar sig
ut på världshaven
för att fiska, av cirka 2 600 fartyg. Vad gäller fisket av
bläckfisk, så står Kina för mellan
50 och 70% av
all fångst
i internationella vatten.
Tidigare denna månad skapades rubriker världen över med anledning av
att en kinesisk
fiskeflotta på cirka 260 fartyg befann sig vid ögruppen
Galapagos
utanför Ecuador, ett av UNESCO:s världsarv.
Skadan som de kinesiska
fiskefartygen orsakar Galapagos biologiska mångfald är enorma.
Med tanke på att denna ekologiska katastrof knappt uppmärksammas
eller är känd i omvärlden, känns det extremt
avlägset att något kommer göras för att stoppa den innan det är
alldeles för sent, skriver Inbeijing.
Tilläggas kan att andra nationer som Japan bedriver stort rovfiske
av liknande slag bl.a. i Söderhavet.
>
Läs hela texten i Inbeijing här
>
Läs om det kinesiska fisket vid Galapagos i the Guardian
58%
dina växthusgasutsläpp uppstår i andra länder
till följd av din konsumtion.
Vi både påverkar och påverkas av ett ökat globalt
handelsutbyte mellan världens länder.
Vi importerar såväl slutprodukter (till exempel kläder, skor och
elektronik) som insatsvaror
(till exempel råmaterial, delkomponenter och
energi) och tjänster (till exempel transporter och banktjänster),
som behövs för att producera varorna vi använder i Sverige.
Över 80% av importen till Sverige kommer
från länder i
Europa.
Framför allt importerar vi mycket från
Tyskland
som är vår största handelspartner.
>
Vill du veta mer så läs här
Utan bra miljö - inga bra resor.
Miljöfrågor får vänta -
ingen expressfart här
Våren
2019 startade kvällstidningen Expressen
en klimatredaktion.
"Miljön
är en av vår tids mest brinnande frågor.. Det mest angelägna
ämnet att
bevaka just nu",
sa man. Knappt ett år senare är
redaktionen upplöst.
Miljön och resor hänger ihop, som så mycket annat.
Källor:
ETC -
SVT, vad fan får jag
för pengarna?,
Expressen, Journalisten m.fl.
Rekordvarmt
Första halvåret 2020 är det näst varmaste på
141 år, enligt amerikanska
väderlekstjänsten NOAA,
vilket lett till att istäcket i
Arktis
just nu är rekordlitet.
Klimatförändringar är inget större problem
Tycker man främst i
USA och...
i
Sverige
bland 40 undersökta länder. >
Läs mer här
Kläder en miljöbov Klädindustrin
genererar mer växthusgaser
än flyget och sjöfarten tillsammans,
enligt FN. En miljöbov inom klädhandeln är
returerna
som ökar med den växande e-handeln.
Storstäder som ligger främst för
en grön framtid
Dessa storstäder leder utvecklingen mot en
grönare framtid: Wien, München, Berlin, Madrid,
São Paulo, Manchester, Lissabon, Singapore, Amsterdam och Washington. >
Läs förklaringarna här
på Lonely Planet Best Cities
Miljökrav även för SAS som motkrav
Regeringens motkrav för miljardstödet till SAS är att
bolaget ska minska sina utsläpp med
25% till 2025 och med 50 % till 2030.
– Jag är oerhört stolt som miljöpartist att vi har
ställt så här hårda krav för att gå med på
kapitaltillskott, säger finansmarknadsminister Per Bolund.
- Det räcker inte, säger
Naturskyddsföreningen.
Det är inte i linje med Parisavtalets
1,5-gradersmål.
> Läs om miljökrav för stöd till flyg i andra länder på
Budgetres/Resor
och Corona.
RM 206 Juli
Miljön är på
intensiven
Koldioxidhalterna i atmosfären har satt nya rekord
Under maj de högsta som mänskligheten har upplevt.
Dessutom den varmaste maj som har uppmätts globalt.
Att utsläppen tillfälligt minskat under coronakrisen, som mest med
17%
i början av april, har
en försumbar påverkan
på halterna av växthusgaser i atmosfären.
Även
om vi inte flyger så mycket så har vi gjort mycket annat,
fabriker går och vi har
el och värme..."
Gustav Strandberg, klimatforskare på SMHI
Växtligheten tar upp koldioxid
Koldioxidhalten går ner på sommaren och upp på vintern. Den mesta
landytan är på
norra halvklotet.
Under sommar tar växtligheten upp mer koldioxid än den släpper ut.
Klimatförändringen märks även på
tendensen i temperaturökningarna. I delar av
Sibirien, Alaska
och
Antarktis
var temperaturerna högt
över genomsnittet, med upp till
10 grader varmare
än genomsnittstemperaturen.
Källa: DN
RM 203/2020 - coronatid juni
Vår värld

Bilder från DN nov 2019
Det går allt fortare med jordens upphettning
Världens länder måste minst 5-faldiga de
klimatåtgärder som de har utlovat under Parisavtalet
om den globala uppvärmningen ska begränsas till 1,5 grader,
säger FN
i sin årliga rapport.
> Se
alla jämförelser mellan länder här och mer fakta -
FN
Läs även:
Skyll inte på andra
Skyll
inte på Kina och
påstå att klimatinvesteringar i Sverige som solel ”inte
behövs”.
Svenskar släpper ut mycket mer än en kines eller Indier. Det
är vi som är världens klimatbovar.
Och vi bör självklart minska våra utsläpp rejält, inte
skylla på andra."
- Johan Ehrenberg, solparksbyggare,
svarar på läsarfrågor i Dagens ETC.
Noterat:
Mer än hälften av alla kolgruvor i USA har
stängts sedan 2008.
Sedan 2010 har mer än 500 kolkraftverk i USA stängts.
Dessutom har nio kärnreaktorer stängts sedan början av 2013.
Grunden för den ekonomiska kollapsen är att förnybar energi
blivit billig.
> Läs
mer
- Thomas Kåberger, professor på Chalmers, medlem
av Klimatpolitiska rådet
Resor och klimatet

”Det finns ingen anledning att ha
klimatångest”
- Johan
Rockström, Sveriges näst mest kända klimatprofil.
I Göteborgs-Posten har, i en intervju, kanske den mest
sakkunnige i frågan, tagit upp ämnet och visar
på att det är samhället som behöver förändras och inte våra
personliga grundläggande behov.
Det
finns ingen anledning för individer att ha klimatångest.
Vi ska vara oroliga för de ohållbara trender vi följer, men
det finns lösningar.
Samhällen måste omstruktureras och vi måste på demokratisk
väg få våra ledare att
agera, så att vi som individer kan få leva i hållbara
samhällen."
Alla håller inte med Rockström.
"Bland auktoriteter och andra akademiker finns uppfattningar
som skiljer sig från Rockströms.
I de fallen handlar det snarare om att svensken skulle vara
för positiv.
Rockström påpekar samtidigt
att ”vi närmar oss farliga gränser” och är i ett
”väldigt prekärt läge”.
Enligt FN:s klimatpanel, IPCC, behöver utsläppen i
världen halveras under de kommande tio åren för
att planetens uppvärmning ska stanna vid en och en halv
grad. En hel del forskning pekar också
mot att om mänskligheten överstiger den nivån av
uppvärmning finns det stora risker för så kallade
självförstärkande effekter.
Enligt Johan Rockström skulle
det kunna leda till ”väldigt svåra levnadsförhållanden” för
en stor del av världens befolkning."
År
ut och år in har det känts ganska ensamt att som akademiker
försöka
kommunicera klimatrisker. Men så vaknar äntligen ungdomarna
och Greta Thunberg
blir en global portalfigur.
En hel tonårsrörelse där ledarna domineras av unga tjejer.
Det är fantastiskt! "
Sedan 2018 är Johan Rockström direktör för Potsdam Institute
for Climate Impact Research, ett av världens ledande
klimatforskningscentrum.
> Det
finns ingen anledning att ha klimatångest. GP 10 okt
2019
Smutsiga tågresor
I
Danmark är det vanligt med dieseldrivna tåg - inte
särskilt klimatvänligt resande.
Sverige, Norge och Finlands tåg
släpper ut minst. Väldigt lite.
För resten av Europa så är det högre utsläpp på grund
av att man använder mer kol och naturgas för att
göra el där.
Där kan det vara bättre att resa med bil miljömässigt, om
man är tillräckligt många.
Allt enligt forskarna på Chalmers.
Danmark. Satsning på grönare tåg
På många håll är det för dyrt att dra elledningar. Därför
satsar Danmark på batteridrivna tåg i en grön omställning av
transportsektorn.
Inom de närmaste tio åren bedömer Danmarks transportminister
Benny Engelbrecht att det ska finnas batteridrivna tåg på
flertalet kortare regionala sträckor. I Danmark saknar cirka
hälften av tågnätet elledningar där loken då i stället drivs
av fossila bränslen.
Storbritannien. Världens
första soldrivna järnväg öppnar
Ett projekt med soldrivna tåg startar i England som
ett led att fasa ut dieseltågen.
I Indien pågår samtidigt liknande projekt med djärva
ambitioner.
> Tidningen
Guardian berättar mer om dessa positiva planer
Varning

Ständig smog i Chiang Mai
Mellan januari och en bit in i maj är det ständig dimma i
Chiang Mai. Det blir bara värre i den
populära turistorten i norra Thailand som lockar turister
från hela världen.
Den dåligs luften beror på att bönderna runt om staden eldar
upp mark efter att de har skördat majs.
En långvarig tradition som sker trots eldningsförbud.
I mars och april 2019 hade Chang Mai under flera dagar världens
sämsta luftkvalitet. Källa: DN
Av världens 10 smutsigaste städer, finns 7 i Indien,
2 i Pakistan och 1 i Kina.

> Kolla
luftkvaliten hemma och i hela världen här
Är du allergiker, har dåliga lungor, har små
barn med på resan så kolla detta först.
-----------------------------------------------
Farligt att andas
Luftföroreningarna i Delhiområdet
i Indien är värre än någonsin och myndigheterna
har nu förklarat nödläge för invånarnas hälsa. 5 miljoner
masker delas ut till skolbarn.
Folk uppmanas att stanna inomhus. Många flyg kan inte landa.
Värsta tiden med giftig luft är under vintern från november.
Av världens 15
smutsigaste städer,
finns 12 i Indien.
New Delhi är den huvudstad i världen som störst
luftföroreningar. För flera år sedan var Kinas huvudstad Peking värst
Warszawa,
som är den huvudstad i norra Europa som har störst
luftföroreningar.
MER:
> Resmål
med dålig luft. ReseMagazinet 177
> Alla
har svarta lungor i Delhi. RM 177
---------------------------
Göteborg.
Svårt att andas. Gränsvärden utan sanktioner
Göteborg
är den stad i Sverige som har
störst problem
med utsläpp av kvävedioxid. Det gör att 300 personer
dör i förtid varje år, och är dessutom ett
problem för
allergiker och astmatiker i vardagen...gränsvärden
för utsläpp har
inte någon effekt, eftersom det inte finns några sanktioner."
Sjöfarten
och den
tunga
vägtrafiken
påverkar mest."
- Man måste kunna andas i Göteborg. Karin Pihl, ledarartikel
i GP 3 mars 2020.
Hela den här artikeln är en miljöspecial i Budgetres
Nyhetsbrev ReseMagazinet nr 191-192 sommaren 2019.

Resandet - en del av miljötänket
Det är inte dina semesterresor som är det
stora problemet när det gäller att rädda vårt klimat.
Dina privata resor till vänner, släkt och till rekreation är
en ytterst liten del av de sammanlagda
utsläppen. Men självklart något som påverkar och som du
skall veta om.
När du reser med bensinbil eller gör många flygresor på dina
resor ökar du dina utsläpp. Men även andra saker
påverkar miljön. Kör du elbil med "smutsig el" gjord på
kolkraft t.ex. i Tyskland, använder stora bensintörstiga
bilar,
behöver värma upp ett stort boende, har egen motorbåt,
grillar mycket kött, åker på kryssningar, har aktier i tung
industri, jobbar med stora arbetsmaskiner,använder mycket
Internet, överkonsumerar, äter frukt och mat från länder
långt bort osv. så blir det problem med klimatet. Du
använder mer än vad resurserna räcker till.
Det gäller att se hela bilden - inte bara om du gör en helt
vanlig resa. En resa som du även kan anpassa så att
miljön blir påverkad så lite som möjligt.
I detta nummer av ReseMagazinet ger vi dig lite jämförelser
för miljötänk. Det är hela bilden vi behöver för
att vara rädd om hela vår gemensamma jord. Den vi har
tillsammans och vill använda.
1. Den stora bilden
Det är klart att den rikare delen av
världen konsumerar mer och förstör miljön mer. Nu och
historiskt.
Men hur ser det ut just nu, när vi alla behöver bromsa? Så
här ser den stora bilden ut:
Kina klimatpåverkar överlägset mest -
och det kan bli mer
Medan vi pratar om flygskam och faran med våra utsläpp för
kommunikationer, köttätare
samt till en viss del om vår överkonsumtion, så finns det
länder som kör, vågar vi säga, ända in i kaklet.
Kina står
idag för cirka 30% av
världens koldioxidutsläpp, vilket är mer än USA och Europa
tillsammans.
Länder med med störst koldioxidutsläpp 2017, mätt i
miljarder ton:
1. Kina 10,92 2. USA 5,11
3. EU 3,55 4. Indien 2,45
5. Ryssland 1,76 6. Japan 1,32 Källa:
FN

Källa: Inbejing.och Greenpeace.
Mer: Kina
kan bygga upp till 500 nya kolkraftverk innan år 2030
Iakttagelser
från en
som flyttat hem från Kina
Hänger du med i
miljödebatten och har du rätt kurs?
Här får du en del att fundera över i några meningar
och sen kan du läsa hela reportaget om du vill.
● På två år konsumerade Kina mer cement än vad USA använde
under hela
1900-talet.
● Bara
Kinas kol står för mer utsläpp är vad Europa, Afrika och
Latinamerika släpper ut totalt tillsammans.
● Under
Trumps första två år som president stängdes fler
kolkraftverk i USA än under hela Obamas presidenttid.
● Ur
klimatsynpunkt är det värsta att idag går fyra femtedelar av
Kinas energiinvesteringar utomlands till fossilprojekt,
medan bara 3% går till sol och vind och 17% till dammbyggen.
Kina är ju trots allt världsledande på sol, vind och vatten.
● Greta
Thunberg har inte fått genomslag i Kina. Om hon lyckats få
med sig elever på skolstrejk där hade hon blivit inlåst.
Hennes klimatstrejker får i stort sett bara genomslag i
länder med någon form av demokrati och yttrandefrihet.
● Varor
och tjänster måste kosta efter sitt klimatavtryck, oavsett
var i världen de produceras
Det här är baserad på journalisten Ola Wongs
anförande ”Kinaeffekten
på miljön” vid Naturvårdsverkets
Miljöbalksdagar 5 april 2019. Vill du hellre se föredraget
och se bilderna på YouTube så
finns det här.
MER: Detta
har även refererats
av Expressen.
Världen. En miljon
växter och djur kan snart försvinna
Vi människor förstör vår miljö i en allt snabbare takt. Om
inget görs för att
lösa situationen, kommer mellan en halv och en miljon arter
att försvinna,
varav många inom de närmaste åren. Källa: FN, IPBS.
Elektriska flygplan kan bli överlägsna
Elektriska flygplan kan bli ett överlägset alternativ till
höghastighetståg, enligt Lennart Stridsberg, civilingenjör
och uppfinnare.
Utvecklingen av elektriska flygplan har tagit fart de
senaste 2–4 åren och bedrivs av flera resursstarka bolag som
Airbus, Boeing och Siemens samt ett stort antal
startup-företag.
Höghastighetstågens bana är exceptionellt dyr, medan den
luft som bär upp flygplanens vingar är gratis. Elflygets
svaga punkt är just nu batterierna.
Europas första bioflygbränslefabrik
Med start år 2022 kommer Europas
första fabrik i
Delfzijl, Holland,
årligen att producera 100 000 ton bioflygbränsle
varav 75 000 ton öronmärks åt flygbolaget KLM. Under en
10-årsperiod har KLM åtagit sig att på årsbasis köpa 75%
av det producerade bränslet. Fabriken kommer att
specialisera sig på produktion av bioflygbränsle framtaget
på
regionalt restavfall så som återvunnen matolja.
Elbilen under utveckling
Skillnaden mellan en batteridriven elbil och en elbil med
bränsleceller och vätgas är att den senare alstrar sin
egen el under färd. Batteribilen måste laddas från externt
uttag, vilket kan ta flera timmar. Att fylla på vätgas tar
bara några minuter och ger en räckvidd på 40–50 mil,
beroende på tankens storlek.
Tankstationen Circle K håller på och bygger upp
supersnabbladdare över hela Sverige. Laddning skall kunna
ske på 10 minuter. Vad det kommer att kosta att ladda är
ännu inte känt.
2. Den nära bilden Alla utsläpp
av koldioxid är skadliga.
Den verklighet vi har närmast är den
personliga, hur vi lever och påverkar. Detta ihop med hur vi
agerar ihop med
andra i vår kommun och i vårt land (hur vi röstar och
påverkar) samt i vår direkta närhet geografiskt och socialt
med grannländer och Europa/EU. Det är också denna debatt vi
ser mest. Så här ser den bilden ut - och berättas om.
EU - Utsläppen av
koldioxid minskade 2018 i 20 av EU:s 28 medlemsländer.
Portugal var
det land som stod för störst minskning. Landet minskade sina
utsläpp med 9,0 procent, därpå följde
Bulgarien med
8,1 procent, Irland med
6,8 procent och Tyskland som
sänkte utsläppen med 5,4 procent.
I Sverige ökade
utsläppen.
Flyg och bil
Mest i fokus för
miljöpåverkan är flyget och bilen.
Här är man snabb att reglera och beskatta.
Vardagslivet förändras snabbt. Speciellt för de med mindre
ekonomi.
Skillnaderna ökar mellan stad och landsbyggd.
Ser vi helheten i den förändring?
Miljöskatter
är ofta regressiva. På ren svenska: Om skatten höjs
på bränsle
kommer det att sluka en större del av barnfamiljens
hushållsbudget än direktörens. "
DN:s
ekonomireporter Carl Johan von Seth 19/4 2019
Myndigheters utsläpp från flygresor ökar
Svenska myndigheters utsläpp av koldioxid från flygresor
forstsätter att öka för andra året i rad.
Det visar Naturvårdsverkets senaste redovisning till
regeringen enligt Ekot.
Inte bara mindre flygresor - mindre
bilresor krävs
Klimatpolitiska Rådet är tydlig med att det inte räcker med
fler elbilar och mer biodrivmedel
i tanken för att klimatmålen ska nås. Efterfrågan på
bilresor måste också begränsas.
För att uppnå det föreslår man att staten
övergår från att beskatta drivmedel till att beskatta körsträcka.
Ett sådant system ska också ta hänsyn till tid och plats.
Därmed kan bilåkningen bli dyrare i stan, men
billigare på landsbygden där det saknas alternativ.
Det som förs fram i rapporten är egentligen inga nyheter.
Behovet av att fasa ut subventionerna av bilismen har
påpekats i decennier, likaså det märkliga i att statens
investeringar i infrastruktur fortfarande utgår från att bilåkandet
ska öka.
> Sluta
drömma, elbilarna kan inte rädda klimatet. Expressen
21/3 2019
Anm. Vad som kan tillföras är om den
kommersiella trafiken. Idag kör lastbilstransporter och
flygtransporter
med vår överkonsumtion i väldiga led världen över. Vårt
behov av att flytta varor långa sträckor beskattas inte alls
med hänsyn till miljön.. Vi behöver ej ha, som exempel,
flaskvatten från södra Europa tillgängligt i var och
varannan livsmedelsaffär i nordliga Sverige. Med total
balans skulle vi säkert kunna fortsätta förflytta oss i
våra bilar i väntan på riktigt vettiga kollektivalternativ.
Mat - miljöskadlig
överkonsumtion
30-35% av de totala utsläppen av
växthusgaser i världen kommer från jordbruket. I Sverige är
den siffran 13%.
Av detta kan vi enkelt förstå att vi skall mer konsumera
inhemskt och nära.
Om vi överkonsumerar mat från fjärran länder, som är
hittransporterade med miljöskadliga transporter och dessutom
är behandlade för att klara att hålla sig ända hit, så
påverkar det miljön stort. Det finns massor som vi inte
behöver långtifrån i matväg året runt. Att det inte är skatt
på detta är mycket märkligt! Alla som har rest på Autobahn i
Tyskland kan se dessa oändliga köer av långtradare som far
fram och tillbaks med onödiga varor. Drar du ner på dessa
produkter, så kan du flyga på semester med gott samvete.
Internet -
streaming och sociala medier är miljöbovar
Streaming av film och sociala medier är större
klimatpåverkan än flyget.
Flyget är inte procentuellt så stor
miljöpåverkare, men kritiken är att flygresandet ökar så
mycket och därav
blir det mer utsläpp.
Den som vill sätta saker och ting i relation och som vill
agera och själv bidra har många saker att fundera över
vad gäller energislukande aktiviteter.
Internet börjar nu kallas för miljöbov. Det slukar el,
ibland smutsig el och användningen ökar stort.
Går det att veta om
leverantörerna använder miljövänlig datalagring?
Eller skall konsumenten skära ner på "onödiga"
internetaktiviteter genom beskattning.
Och hur skall hela samhället, som bygger allt mer av sin
verksamhet på Internet, agera för hållbara
alternativ till internettjänster?
- Jag swischar inte av miljöskäl -
cash is grön king.
Båttrafik ger
större klimatpåverkan än flyget
Enligt den nya
undersökningsmetoden står inrikessjöfarten för 662.000 ton
koldioxidekvivalenter, varav den
kommersiella trafiken står för 488.000 ton och resterande
kommer från fritidsbåtar.
Det kan jämföras med inrikesflyget som ligger bakom 554.000
ton.
Så om du tar bilen på båten till Finland, Tyskland, Danmark
osv. blir det mer utsläpp. För att inte tala om husbil.
I jämförelse med ett BRA-flyg (se artikel nedan) kan det
vara ett sämre alternativ.
Segelbåt och roddbåt är klart miljövänliga alternativ. Ändå
är det privata motorbåtar som är mest eftertraktade. En
segelbåt kan du idag få nästan till skänks... Men det finns
tankar på att framtidens fraktfartyg är segelfartyg gjorda i
trä. Tillbaka till framtiden.
Det
klagas på koldioxidutsläppen från flyg, men en fyrsitsig
Cessna 350 drar 1,4 liter per mil.
En normal styrpulpetbåt är alltså tre gånger värre än ett
sportflygplan ur klimatsynpunkt."
Turistbuss skonar miljön mest
Resebussbranschen vill att
vi skall veta att det är mindre
utsläpp med nya turistbussar än till och med med tåget.
Detta enligt en undersökning som är gjord i Tyskland.
Mätningen avser euro 6 motor i buss och för tåg ett
genomsnitt av europeiska tågresor. Turistbussar har mindre
utsläpp än något annat fordon vid genomsnittlig beläggning.

Kg
Co2/100 personkilometer. Tågets
koldioxidutsläpp är mer än
tre gånger så stort
Tåget
är bra, men...
Tåget är bra i många länder. I Sverige är det eftersatt
sedan många år. Detta har vi rapporterat
och tipsat om i många Nyhetsbrev och det finns en hel del
att få veta om detta på
Budgetres.se/Boka
Tåg, Buss och Mer.
I nästa nummer kommer fler nyheter om tåg.
MER: I
väntan på det perfekta tågbokningssystemet - och vad
tycker kunderna?
Rökning. Påverkar
mer än hela Sveriges utsläpp.
Att rökning är farligt vet vi med
fullständig säkerhet idag. Cirka 6 miljoner dör varje år i
världen.
Bara i Sverige avlider 12000
personer i tobaksrelaterade sjukdomar. Även odling,
torkning, produktion
och distribution av tobaksvaror ger tillsammans en enorm
klimatpåverkan. WWF anger att skogsskövling
i samband med tobaksodling står för 0.34% av vår
klimatpåverkan. Det är mer
än hela Sveriges samlade
klimatpåverkan (0,2%) !

T-shirt – 250 gram bomull, inklusive tryck.
Jeans – 600 gram bomull, denim.
Fleecetröja – 300 gram polyester.
Polyesterklänning –500 gram polyester.
Bild: Naturskyddsföreningen
Kläder. Mer
utsläpp än flyg och sjöfart ihop och mycket släng.
Klädindustrin genererar mer växthusgaser än vad flyget
och sjöfarten gör tillsammans.
Detta enligt FN:s handelsorgan Unctad. 80% av
klimatutsläppen sker vid tillverkningen som
omfattar allt från bomullsodling till textilfabriker. I
snitt köper svensken 13 kilo kläder per år
och slänger 8 kilo. Merparten slängs alltså.
3. Din egen bild
Om du inte är klimatförnekare (mer
här), så är det självklart att du bryr dig om vår värld
och försöker
förstå vad som är bäst samt vad du kan göra. Här kan du se
några jämförelser vad andra tycker just nu -
inte att blanda ihop med vad du känner för mest. Vars och
ens hela bild avgör.
Det här är svenskarna
främst villiga att göra
för att minska sin klimatpåverkan
1. Återvinna
2. Köpa närproducerat
3. Äta mindre kött och mer vegetariskt/veganskt
4. Lämna bilen hemma och åka kollektivt
5. Välja alternativa transportsätt när man reser
6. Annat
7. Jag är inte villig att göra någonting
8. Handla kläder på second hand
9. Sluta resa
Fler kvinnor än män är
villiga att i ett första steg återvinna i större
utsträckning. I frågan om att köpa mer närproducerat är det
ungefär lika mellan könen. Det är dock betydligt fler
kvinnor än män som kan tänka sig att dra ner på sin
köttkonsumtion. Allt enligt Resias Resebarometer
2019
Flygbokningarna minskar...och ökar
Svenskarnas semesterbokningar
med mer miljömedvetande inför sommaren minskar med 13%
jämfört
med samma period i fjol.
Den varma sommaren 2018 och flygets miljöpåverkan ligger
bakom trenden, enligt Ticket. Inte så mycket miljöskäl.
Samtidigt ökar långresor och går emot den neråtgående
trenden.
Länder som Malaysia ökar
med 18%, Filipinerna med
31%, Singapore med
14% och Brasilien med
15%.
(Miljöspecial i Budgetres Nyhetsbrev ReseMagazinet
nr 191-192 sommaren 2019.)
Vill du veta mer om klimatkrisen?
100 företag har stått för mer än 70% av utsläppen i världen
de senaste decennierna.
> Här
får du mer fakta.
Det
kanske är lite förvånande. Om man kör bil och är bara en
eller två personer så blir det mycket
sämre än tåget, men sitter man
fyra i bilen
och kör söderut så blir det ungefär lika stora utsläpp som
från tåget om man kör en mellanstor dieselbil”,
säger Jörgen Larsson, Konsumentforskare Chalmers.
Källa: Vetenskapsradion.
När
det gäller tåget så är en viktig skillnad om det är
eltåg eller dieseltåg.
Dieseltåget har ju mycket
högre utsläpp än eltåg. Det är det ena. Och det andra är hur
elen är producerad. Åker du tåg i Norden så
kommer elen från den nordiska elmarknaden med låga utsläpp,
och för resten av
Europa
så är det högre
utsläpp på grund av att man använder mer kol och naturgas
för att göra el där”.
- Jörgen
Larsson, Konsumentforskare Chalmers. Källa:
Vetenskapsradion.
Svårt med omställning till hållbart flyg
Från att ha varit en hårt reglerad
verksamhet har flyget utvecklats till
en situation idag, där konkurrensen är total och global
och makten i mångt och mycket har flyttats över till
kunderna, resenärerna.
Efter det har flyget ökat kraftigt. Idag reser mer än fyra
miljarder passagerare med flyg allt enligt
Världsbanken.
Men bara sedan 2018 har 14 flygbolag gått i konkurs i
Europa, några av dem i vår närhet: Nextjet, Primera och
Air Berlin.

Från ReseMagazinet nr 191/192 2019
Redan
2021 blir det mindre plast i Europa
I mars röstade EU-parlamentet för att förbjuda alla
engångsartiklar av plast från år 2021.
Det är det mest ambitiösa och heltäckande lagförslaget i
världen mot nedskräpning i havet.
Det var en överväldigande
majoritet som röstade för förslaget. Nästan
lika stora segersiffror, 521 mot 63, fick beslutet att
minska koldioxidutsläppen från nya bilar med 37,5% och för
nya skåpbilar med 31% till år 2030
jämfört med 2021.
EU:s beslut även krav på minskad konsumtion av engångsmuggar
och livsmedelsbehållare.
Medlemsstaterna förbinder sig även att år 2029 kunna samla
in 90% av sina producerade plastflaskor. Flaskorna måste
bestå av 25% återvunnet material senast år 2015.
Asian countries
are very much interested in what we're doing.
Latin American countries too"
Kommissionens
förste viceordförande Frans Timmermans
Plastartiklar som kommer att förbjudas senast
2021
Engångsbestick (gafflar, knivar, skedar, ätpinnar),
Engångstallrikar, Sugrör
Bomullspinnar i plast (Bommullstops), Ballongpinnar i plast,
Frigolitmuggar
Vissa matförpackningar.
Capri. Böter
om du tar med plast.
Den italienska semesterön Capri totalförbjuder engångsplats
i ett försök att tackla den omfattande
nedskräpningen. Den 15
maj 2019 träder
lagen i kraft och för den som tar med sig plast till ön
riskerar
böter uppemot 5000
kronor.
|
|
|
|
|
|
> Tillbaka
till startsidan budgetres.se
Kina
Värsting på utsläpp
Dubbelt så mycket
Kina släpper ut mer än
dubbelt
så mycket växthusgaser än USA,
och sedan flera år tillbaka
ut mer än USA och Europa
tillsammans.
Kina bränner i dag mer
kol
än hela resterande världen
tillsammans.
> Läs
mer om detta här
Danmark
Stopp
för utvinning
av fossila bränslen
Den 4 december beslutade
politiker att stoppa alla framtida
licensrundor och
produktionstillstånd
för ny olje- och gasexploatering
i
Nordsjön.
Slutdatum för
existerande produktion
sattes till år 2050.
Danmark är en
stor oljeproducent
inom EU och beslutet är en viktig
milstolpe för utfasningen av
fossila
bränslen i Europa.
Sverige
har som mål
att bli världens första
fossilfria välfärdsland
och
detta finns också inskrivet i
Januariöverenskommelsen
En lag skall vara klar 1/1 2022.
Utvinningen av fossila bränslen
i Sverige är
mycket liten
i jämförelse med i Danmark.
Källa:
Greepeace
Världen
Varmaste november
Nya Zeeland inför nödläge
November 2020 är den varmaste
novembermånaden
som uppmätts globalt.
Även
Sverige visade rekordsiffror,
enligt
SMHI.
I veckan har även
Nya Zeeland
utlyser klimatnödläge.
En mycket ovanlig åtgärd.
Regeringen planerar att göra alla
statliga organisationer i
landet
klimatneutrala till 2025.
Mer:
Nya Zeeland
antar historisk lag
för miljön. Vad säger
experterna?
2019
varmaste året
i Europa
2019 var det varmaste året
som någonsin
uppmätts
i Europa,
enligt en årlig klimatrapport.
11
av de 12 varmaste åren
som uppmätts
har inträffat sedan år
2000.
Temperaturrekord
gång på gång i
Frankrike, Tyskland
och
Storbritannien.
Uppvärmningstrenden
är nu överallt på planeten.
Spanien
Här lever du längst
Spanien toppar och beräknas enligt
University of Washington ha den
längsta beräknade livslängden
i världen,
86 år, år 2040.
På andra plats placerar sig
Italien, följt av Island,
Japan och Schweiz.
Förklaringen för Spanien
som nummer ett
är den väl fungerande primärvården
och att ”medelhavsdieten”
med oljor och nötter
som främsta fettkällor
– minskar risken för hjärt-
och kärlsjukdomar.
Sverige hamnar på 6:e plats.
Rökning och övervikt är
faktorer
som sänker rankingen.
Island
Planterar tillbaka sin skog
Sedan 2015 har Island
planterat 3-5 miljoner nya träd på ön.
Landet har minst skog i Europa,
sen Vikingarna kom dit
och högg ner skogarna.
Storstäder
som ligger främst
för en grön framtid
Dessa storstäder
leder utvecklingen
mot en grönare framtid:
Wien, München, Berlin,
Madrid,
São Paulo,
Manchester, Lissabon,
Singapore, Amsterdam
och Washington.
>
Läs förklaringarna här
på Lonely Planet Best Cities
Din personliga miljö
För hjärnans
skull
Överläkaren Anders
Hansen
slog ett slag i
radion
för digital disciplin.
Lämna mobilen ibland,
koppla ner Facebook,
ha riktiga möten,
träffa nära och kära,
sov 7 timmar per natt
och ge tid till återhämning
Hans senaste bok
"Skärmhjärnan"
hur en hjärna i osynk med sin tid
kan göra oss stressade,
deprimerade
och ångestfyllda"
utkom mars 2019.
> Läs om hans böcker,
sök lägsta pris här.

London
Världspremiär
för vätgasbussar
Londonluften är
ökänt usel
och staden har infört miljözoner
för att få bukt
med utsläpp från trafiken.
Nya taxibilar är
hybrider
med teknik från Volvo Cars
och staden använder eldrift
för många bussar.
Nästa år 2020
ska det rulla fem vätgasdrivna dubbeldäckare,
de första i världen.
Jämfört med elbussar
har vätgasbussarna längre räckvidd
och behöver inte laddas.
Att tanka vätgas
tar ungefär 5 minuter.
Världen
En miljon
växter och djur
kan snart försvinna
Vi människor förstör vår miljö
i en allt snabbare takt.
Om inget görs för att
lösa situationen,
kommer mellan en halv
och en miljon arter att försvinna,
varav många inom de
närmaste åren.
Källa: FN, IPBS.
2019
Endast globala överenskommelser
kan lösa problemet.
Stena först i världen
med metanolfartyg
Tysklandsfärjan
Stena Germanica
blir
världens första fartyg
som drivs med metanol.
Hårdare EU-miljökrav
tvingar rederierna att
tänka nytt.
Färjan som trafikerar linjen
Göteborg-Kiel,
blir först ut att göras
om.
Fartygets motorer byggs om
för en
kostnad av 200 miljoner kronor.
Nästa år börjar rederiet även
bygga om sina
fyra färjor
som trafikerar Öresund
för eldrift.
RM 18 dec.2014
Mycket
i miljörörelsen
är drivet av
skuld och skam:
»Sluta med det där.«
Vi vet, rent psykologiskt,
att skuld inte är
så framgångsrikt
när människor ska
förändra ett beteende.
Klimatpsykolog Frida Hylander.
Internet
- en miljöbov
När fler stannar hemma
och jobbar
eller är i karantän
En timme video,
streamat i 4K-upplösning
(HD hälften och SD
mindre),
drar
lika mycket data
som 175 timmar med ljudbok
eller musik.
Eller 350 hela E-böcker.
Internet är en betydligt
större miljöbov
än flyget.
Ta det lugnt med Netflix,
SFAnytime
å sånt nu och sen.
MER:
En tickande bomb
Brasilien
Förbjudna
miljögifter i mat
Sedan årsskiftet 2019
har Brasilien godkänt
197 nya bekämpningsmedel,
varav många är förbjudna inom EU.
Brasilien är en av världens
största livsmedelsproducenter
och är störst på export av
nötkött, kyckling, sojabönor,
kaffe och apelsinjuice.
Till Sverige exporteras
även olika sorters meloner
som besprutas kraftigt innan skörden.
Miljöorganisationen
Greenpeace
hävdar att ungefär 25% av de
197 bekämpningsmedlen som godkänts i
Brasilien i år är förbjudna i EU.
Den
svenska matvarukedjan Paradiset
har rensat hyllorna från brasilianska
livsmedel. Källa: DN

Finland
Bort med lupiner
Lupiner är invasiva.
Gör marken så kväverik
att naturliga ängsblommor trivs sämre
och skuggar småväxta arter.
Finska riksdagen har i juni 2019
beslutat att lupiner (och vresrosen)
skall räknas som främmande arter och
förbjuds på plantskolor och blomsteraffärer.
Inom 3 år vill man att kommuner
och privatpersoner skall utrota lupinerna.
Lupinerna importerades
från Nordamerika på 1800-talet.
I Sverige har diskussionen pågått länge
om dessa båda arter.
Dom är vackra, sprids explosionsartat
och dödar alla andra växter.
MER: Stora
lupinbekämpardagen
Vindkraftverk
Över 1 000 miljarder
insekter
dödas bara i Tyskland
Nu har en
studie kommit
fram till
att vindkraftverken dödar
så mycket som
1 200 miljarder insekter
eller 1 200 ton årligen,
enbart i Tyskland.
Detta är ett stort bekymmer
för oss alla eftersom insekter
är hjärtat i alla näringskedjor,
de pollinerar en stor majoritet
av alla växter, håller jorden hälsosam,
återvinner näringsämnen, kontrollerar
skadeinsekter och mycket mer.
Vi människor kan inte
överleva utan insekter.
Sverige
Kalla det inte
klimatkompensera längre
Dagens Nyheter har i sin
granskning av
klimatkompensation
bland annat visat att flera flygbolag
inte vill redovisa hur de klimatkompenserar,
och att tusentals projekt i utvecklingsländer
som säljer klimatkompensation
har låg sannolikhet
att ge verkliga utsläppsminskningar.
RM 196/2019
Festen är slut
- Jorden orkar inte mer
Snart dags att banta ner Internet,
minska på stora bostäder,
slå igenenergislukande fabriker
och sluta med långa transporter.
Resandet blir snart en lyxföreteelse.
”Klimatkrisen är här
och den accelererar snabbare
än de flesta forskare
hade förväntat sig”,
skriver 11 000
forskare
från 153 länder
(varav 164 är svenska forskare)
i en studie.
Forskarna manar till stora förändringar
för att rädda planeten.
(5/11 -19)
Gotland
Rekordutsläpp
En (1) fabriksskorsten
på Gotland står för
hela 5% av
Sveriges koldioxidutsläpp.
Mer än hela flyget.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|