Bilresa

Bil. Bil i Tyskland | Med egen bilBilreseguide Europa | Färjor | Hyrbil |
Bilorganisationer | Budgetresenärens bil | Budgetbilres
Husbil/Husvagn. Husbil | Med husbil genom Europa
Elbil. Med elbil på långresan





Tyskland. Betydligt dyrare att köra bil 2021
Din bilresa i Tyskland nästa år kommer att kosta dig mer
Parlamentets underhus har beslutat att från 2021 införa stegvis ökande skatter på klimatpåverkande
bränslen som bensin, diesel, eldningsolja samt naturgas.
Bensinpriset ökar 2021 med 7 cent (ca 75 öre) och dieselpriset med 8 cent (ca 85 öre) per liter.
> Drivmedelspriser i Europa. > Läs även: Elbil på långresan

Feinstaubplakette för en rad städer med miljözoner
-
Umweltzonen i Tyskland för tillåtna miljöbilar


 






MED EGEN BIL
Att resa runt med bil och upptäcka många platser på mindre vägar kan vara trevligt. Bäst ekonomi blir det om man åker flera samtidigt. För barnfamiljen kan det bli perfekt.
 

BILRESEGUIDE EUROPA
Planera resan
Fördelar med bilsemester jämfört med charter
Vägar ut ur Sverige
Checklista för bilresan
Vägar genom Tyskland
Färdvägar Europa
Några regler för bilkörning i Europa
resa med barn i bil

 > Caravan club tipsar - Vägavgifter, Aktuella drivmedelspriser, Radarkameror, Motorvägsavgifter och mer
> Motormännen tipsar - Aktuella drivmedelspriser, Färjeguider, Miljözoner, Vinterregler och mer
 

FÄRJOR
Stena Line är ett av världens största färjerederier. Flera möjligheter för bilvägar till sjöss finns.
Jämför priser för bilen med broavgiften via Köpenhamn.

 >
Stena Line ■ Boka i god tid om du skall åka på semesterperioden
 >
Stena Line ■ Stenas nyhetsbrev
 >
oresundsbron.com - prislista för bilar, husbilar & husvagnar


HYRBIL
Med egen bil lite längre bort skall alltid jämföras med att hyra på plats.
Är resplatsen och inte resan huvudmålet kan en lång transportväg tur och retur i sämsta fall vara onödigt tidskrävande, enformig och dyr
Bilsemester med takbox till Alperna skall prismässigt jämföras med billiga flygbiljetter och hyrbil på plats.
Vi har provat. Det kan vara skönt att slippa motorvägar genom Europa och med halkigt väglag ibland.
Lågprisflyg + hyrbil kan vara ett bra alternativ

I flera länder är det nästan nödvändigt att hyra bil som t.ex. USA och Nya Zeeland.
I andra länder avråder vi bestämt från att hyra bil och riskera situationer som blir omöjliga att reda ut om det skulle inträffa någon trafikolycka. I dessa länder hyr man med chaufför.

Var särkilt försiktig när du kör bil i vänstertrafikerade länder. Det är mycket lätt att reflexmässigt falla in i väl invanda mönster. Välj alltid automatisk växellåda, så slipper du ett "bakvänt" moment mindre.
Hyr du bil på Irland så ta full försäkring.
 > Boka hyrbil


BILORGANISATIONER- bilresetips, vägavgifter m.m.
Det finns flera föreningar som samlar bil- och campingintresserande resenärer och
bilorganisationer som hjälper till med reseråd.
Hos Motormännen får du goda råd om att köra bil utomlands, om att hyra bil utomlands inkl. USA,
om Internationellt körkort och om att bila med barn.

 > motormannen.se/Resan/ - bilresefakta, biltåg, vägavgifter m.m.

 > konsumenteuropa.se - checklista, vägavgifter i Europa
 
> Caravan club - bila utomlands med aktuella råd för bilisten, handlingar, vägavgifter, bensinpriser m.m.

Tips och jämförelser
Ni kanske är flera personer som reser tillsammans på semester.
Om en vän eller vuxet barn som inte är folkbokförd på din adress kör husbilen så
kan du hos vissa försäkringsbolag få betala en extra vagnskadesjälvrisk på upp till 10 000 kronor.
Oberoende jämförelser från Konsumenternas






Marocko 2020. Foto: Sune

 

BUDGETRESENÄRENS BIL
Kan vara en minibuss där hela familjen får plats även för resor. Inredd. Det finns ibland färdiga inredningar att stoppa in.
Det går bra att koppla upp ett solskydd och ta ut bord och campingstolar.
Bussen används även till vardags. Är lika lättstyrd som en vanlig bil. Roligare bilupplevelse. Inbjuder till helgutflykter.
Den är bränslesnål och inte längre än en större vanlig bil, vilket kan ge lägre pris på färjor som har pris efter längd.


SÄKERHET
Det går att hitta bra övernattningsställen som är gratis efter vägarna.
Parkera där det är upplyst och där det rör sig folk, gärna i närheten av nattöppna restauranger eller serviceställen.


BUDGETBILRES
Försök att hitta små och lite billigare campingställen att ställa upp bilen på.
Res direkt efter att skolorna slutat - innan den stora semesterperioden börjar i Europa.
Boka ev. färjor i god tid för utresan.
Gör inköp på större livsmedelsmarknader för billigast pris.
Kör av motorvägarna vid pauser. Det finns fina små byar någon minut bort.
Varva gärna med enkla hostels och vandrarhem i småbyar på vägen. > Sök och boka


 

            



HUSBIL/HUSVAGN


En campingvagn eller husbil passar bra för de som kan utnyttja detta under längre perioder.
Denna resform har många likheter med långseglarnas. Inte sällan konverterar dessa på äldre dar till husbil för att få behålla frihetskänslan med ett flyttbart hem.

 > husbilsklubben.se - HBK:s hemsida. Hitta husbilsplatser & en himla massa forum.
 > sv.wikipedia.org/wiki/Husbil - regler och begrepp om husbil för den som funderar på mobilt hem.

 
Caravan club - bila utomlands med aktuella råd för bilisten, handlingar, vägavgifter, bensinpriser m.m.
> Tidningen Allt om Husvagn och Camping har en hemsida med mest info för Sverige men även utrikes.


Foto: Sune

 
 



Med husbil i Europa

Om att köra i Alperna, ställplatser och vandringar 



Nu står vi på Panoramastellplatz Gasthof Friedburg  med vykortsvyer runt oss.
Vädret är strålande fint precis som det varit sedan vi lämnade Sverige för drygt tre veckor sedan.
 

Färden från Malmö gick via Öresundsförbindelsen och Stora Bält-bron och därefter Dortmund.
Det blev en vilsam resa genom Tyskland. Trafiken var tät men flöt utan köer och det kändes nästan
andäktigt att åka genom Elbetunneln utan att behöva stå i kö i flera timmar.

Ställplatser
Efter Dortmund tog vi sikte mot sydost, mot Rothenburg ob der Tauber.
I Tyskland finns det gott om små städer med ställplatser för husbilar.
En ställplats (Stellplatz) är helt enkelt en parkeringsplats för husbilar med service av varierande grad.
Ibland betalar man parkeringsavgift (4 – 5 euro/dygn), ibland inte.
Servicen består av en Holiday Clean, en anläggning där man kan tömma sin toakassett samt fylla
dricksvatten. Tömning är i regel gratis. För dricksvatten betalar man 1 euro för 50 – 80 liter.
Har man tur finns det sopkärl där man kan lägga sina sopor, väl sorterade för glas, plast och plåt.

Hittar man inte en ställplats, är det tillåtet att stanna 24 tim. på en vanlig parkeringsplats för att
vila. Camping är inte tillåten och det definieras så att man inte får ta ut ett par stolar och sätta
sig i dem, för då är det fråga om camping, inte parkering.
 

   
Klassisk husbil  
                                                                   Tuc Tuc husbil

Strasse överallt

I Wetzlar blev det nattstopp på en ställplats alldeles intill den gamla stadskärnan, där
korsvirkeshusen stod på rad. Wetzlar ligger på Deutsche Fachwerkstrasse, men efter ett tag
har man fått nog av alla sneda och vinda korsvirkeshus. Dessa Strasse med olika inriktningar
finns överallt, kanske Romantische Strasse är den mest kända, men det finns en Strasse för allt
från sparris, ost, vin, glas, motorcyklar och alléer. Vi siktar på Glass-Strasse i Bayer Wald när
vi börjar dra oss norrut.

Vidare längs den romantiska vägen eller kanske var det Schwäbische Albstrasse körde vi
igenom Neresheim. En skylt hänvisade till en ställplats, men vi missade nog avtaget och
stannade först vid Härtsfeld See, cirka 10 km söderut. Där parkerade vi och vandrade iväg till
Burg Katzenstein med 1000-åriga anor.

Oberammergau
Sedan växlade vi över från Romantische Strasse till Deutsche Alpenstrasse och kom till
Oberammergau, välkänt för Passionspelen som uppförs vart tionde år. Nästa gång blir år 2020.
Bäst att boka biljett redan nu om ni vill se en skildring av Jesu liv och död på Passionsteatern.
Alla deltagare kommer från byn och föreställningarna är utsålda långt i förväg.

Denna sommar uppför man ”Moses”, en uppsättning som fått varierande kritik. Nu var vi måttligt
intresserade av Moses liv och leverne utan letade istället upp en ställplats. Camping-Park
Oberammergau erbjöd platser utanför campingområdet, ingen särskilt inspirerande plats, men
med den service vi behövde.
Vid promenaden i Oberammergau beundrade vi de vackra fasadmålningarna där, speciellt
gaveln som återger sagan Hans och Greta.

Törnrosaslottet
Nästa dag plockade vi fram cyklarna och trampade iväg till Linderhof, cirka 10 km på grusad
cykelväg, inte särskilt brant. Linderhof är det minsta av de tre slott som Ludvig II av Bayern
(tokige Ludwig) lät bygga. Neuschwanstein är kanske det mest kända, förebild för Disneys
Törnrosaslott. Vräkigt värre och vi brydde oss inte om att gå in för att se utsvävningarna i rokokostil
.

Eftersom området Oberammegau och Kloster Ettal (en imponerande kyrkan byggd i barockstil)
är litet ”näsan i vädret”-ställen (berättade en tysk husbilsförare) finns förbudsskyltar på i stort sett
på varenda parkering som säger att husbilar inte får stå där mellan kl 22 på kvällen och 6 på morgonen.
Vid Friedhof hittade vi ingen sådan skylt och parkerade på parkeringen reserverad för besökare till  begravningsplatsen. Det var lugnt hela natten.


 

Om att köra i Alperna, ställplatser och vandringar 
 


Österrike
Via den lilla vägen förbi Linderhof kom vi in i Österrike, passerade Reutte och
fortsatte in i Lechtal. Nu var vi i Tyrolen, den del av Österrike där ett generellt förbud råder
för husbilar på parkeringsplatser nattetid. Och bristen på ställplatser är stor.

Fordon över 3,5 ton skall ha en s k Go-Box och betala kilometeravgift. Det kostar 0,17 euro
per kilometer, en inte helt obetydlig avgift om man planerar att stanna en månad i Österrike
och besöka många platser (personbilar köper en vignette för att köra på motorvägar).


Vandring
I Holzgau finns Österrikes längsta hängbro (200 meter) över Höhenbach-floden, som vi testade.
Nästa dag planerades en längre vandring, som började med att vi tog Jöchelspitzbahn-liften
från Bach upp till 1768 meters höjd. Sedan valde vi att gå Panoramaweg mot Bernhardseckhyddan
där vi skulle äta lunch. Det blev en lång och ibland litet mödosam vandring, eftersom
vi stadigt gick uppåt ända till 2200 meters höjd. Det var värt varenda höjdmeter, vyerna var
enastående. Dessutom fick vi syn på murmeldjur. Blomprakten var stor på grässluttningarna och
jag har inte sett sådan artrikedom tidigare.

Serpentinvägar
Vi körde vidare mot Pettneu strax öster om St Anton. Visst fick vi se mycket, men mesta tiden
gick åt att hålla koll på vägen och alla kurvor. Det varen lättnad när vi äntligen kom ner från
Arlbergpass (1793 möh) och såg vägen flera hundra meter framför oss, inte under eller ovanför oss.

Vi följde en skylt och hamnade på Arlberg Panorama Camping, som utan att skämmas begärde
24,50 euro för en natt  (husbil 7,50 e, 2 personer 14 e, kurtaxa 3 e). Inte mycket att välja på i det
läget och vi köpte dessutom 4 jetonger à 1 euro/styck för att köra en tvättmaskin.

I Pitztal, vid lifthuset, finns en stor parkeringsplats, där det är tillåtet att stå i 24 tim.
med husbil. Efter 24 tim. skall man anmäla sig hos turistinformationen i byn Mandarfen,
en knapp km ner i dalen. Eftersom vi tänkte bli kvar några dagar följde vi reglerna, litet nyfikna
på vad vi skulle betala.  Jo, kurortstaxa, 1,5 euro per person och dygn. Ja, det gick väl an
även om servicen var obefintlig.

 
Lågprismodellen                                                                       Camper modell ä

Vandring till Taschachhaus
Vi planerade att göra om vår vandring till Taschachhaus, en vandringsstuga som underhålls av
DAV (Deutsche Alpin Verein) i Munchen. Liften i Mandarfen tar oss upp till Rifflsee och vi
drar iväg med god fart längs den breda och bekväma vandringsleden.

Tur att minnet är dåligt för efter några km försvinner det släta och istället är det mindre stenbumlingar
som gäller. Bara att trava på och efter några timmar börjar vi ana slutet på dalen och kan se
Taschachhaus på avstånd. Nu kommer den verkliga motgången, man har lagt om leden på grund av ras.
Vi skall upp ytterligare ett 50-tal höjdmeter. Låter väl som en baggis, men inte för två trötta
vandrare. Efter många och täta vilopauser har vi passerat max höjd och börjar nedstigningen
mot hyddan och kommer äntligen fram.

Sedan sätter vi oss och studerar menyn. Gulasch-soppa och bröd, det är mat för
bergsbestigare. Tjock och mustig soppa i stora tallrikar, inget knussel här. Grovt bröd och var
sin stor öl, ja sedan kan man ju gå hur långt som helst.

Vandrarhyddan är om - och tillbyggd 2009. Numera påminner den om ett hotell med många
stjärnor. Senast vi satt här 2001, trötta och genomblöta eftersom det snöade (i augusti!), var
det verkligen stimmung med blöta strumpor som hängde på tork, vandrare som högljutt drog
historier och matos i alla hörn. Tidens gång.

Tillbaka igen med skavsår. När B. tittar på vandringsappen, kan han berätta att vi gått
18,6 kilometer under 7 tim inkl paus. Om någon sagt till mig på morgonen att jag skulle gå
så långt i bergsterräng hade jag tackat nej. Bra att inte veta allt.

> Se film och få liten guidning på tyska

Gletcherexpress
1982 invigdes Gletcherexpress, tåget som går från Mittelberg genom berget upp till
Mittagskogel 3159 möh. Nu finns en förlängning på Gletcherexpress, en ägglift som går
upp till 3440 möh. Den liften öppnades 2012.

Tidigt på morgonen stiger vi in i det lutande tåget, väl påklädda för det är inte varmt högt
uppe. Visst skiner solen men nattetid har vi oftast 15 grader och fryspunkten ligger på
4000 möh. När vi stiger ur Gletscherexpress möter oss ett sällsamt landskap där glaciären
ligger mäktig men långt uppe. Åka skidor är inte att tänka på, det finns helt

Någonstans där långt nere ligger Pitztal, vi ser en liten bit av dalen som verkar så liten,
så liten i detta väldiga område av spetsiga snöklädda alptoppar.

Det killar visst litet i magen när vi åker ner, men äggen gör bara en knappt märkbar nigning
när de glider över bärstolparna. Ett oförglömligt besök uppe i himlen.

> Se bilder och få lite av känslan

Ismannen
Än mer ofattbart blir det när vi tänker på Ötzi, "Ismannen", som levde omkring år 3300
f.Kr. Man hittade Ötzi år 1991 i närheten av Pitztal/Ötztal när han smälte fram ur isen, men
tydligen på den italienska sidan eftersom Ötzi numera finns på museum i Bolzano.

Nattuppehåll i Schwaz där vi vandrar runt i den gamla delen och beundrar den väldiga
Maria Himmelsfärdkyrkan med fyra skepp, ett unikum i hela världen.

För att komma till Neukirchen matar vi in våra önskemål i GPS-Kalle. Han lägger upp en rutt
som går via Wörgl – Sankt Johann – Kitzbuhel – Mittersill, innan vi viker av till väg nr 165.

Det går bra, bara de sista 800 met upp till Friedburg är branta och smala. Vi möter ingen och
ställer oss på en plats markerad med rödfärgade stenar och en skylt med nr 6.
El-stolpe intill, 1,50 e/dygn för el, tömningsstation samt vattenkran i närheten. Utsikten är
enastående och vi blir kvar i flera dagar.
Om man äter i restaurangen behöver man inte betala 7 euro i avgift och vi passar på att äta
schnitzel som smakar utmärkt.
Värmen är intensiv och vi skyller på den när vi inte orkar cykla uppför de branta backarna.
Det får bli en timmes vandring på morgonen istället innan värmen blir för svår.

Med husbil i Europa del 3


                                                      Europavägar

Ebensee
Det var dags att lämna de höga alperna i västra Österrike och dra sig mot de djupa skogarna
i östra Bayern.

På vägen stannade vi i Ebensee, en liten ort i södra ändan av Traunsee. Traunsee är tillräckligt stor för att man skall kunna ta en segeltur och parkeringen för husbilar var alldeles intill båtklubben.
Den årliga byfesten ägde rum samma dag som vi kom och naturligtvis passade vi på att njuta av levande musik, mat och dryck tillsammans med stadsborna. Gemytligt värre och många familjer var ute eftersom man ordnade allt från säcklöpning till bordtennis för de yngre. Vid niotiden på kvällen minskade antalet besökande, det var läggdags för den yngre generationen.

Millopp på hög höjd
Nästa dag fick vi vara med om starten på Feuerkogel-Ebensee Berglauf, en tävling som arrangeras årligen med deltagare från hela världen. Ungefär 250 deltagare från hela världen skulle avverka det 10 km långa loppet. 10 km låter inte så imponerande men höjdskillnaden på 1250 meter är desto drygare. I anmälningsavgiften ingår liftturen från toppen av Feuerkogel ner till Ebensee men inte ens den förmånen kunde locka oss till efteranmälan.

I främsta ledet för starten stod tre kenyanska löpare men också Pietro Mamu från Eritrea som vann loppet på ny rekordtid, 51 min 45 sek. Mest imponerande var ändå de två deltagarna i klass M80 där segraren klarade sträckan på 2 tim 11 min. Inte illa för en 82-åring. Bergslopp är nog ganska okänt i Sverige men i alpområdet är det många som gillar att springa uppför.

Rätt klädd i Alperna
Vi utforskade Ebensee som är en liten stad med 8000 invånare varför man inte behöver gå särskilt långt för att se hela stan. En liten affär specialiserad på lederhosen tilldrog sig vårt intresse. Ett par knälånga lederhosen i hjortskinn med vackra stickningar kostade 1500 euro.

Kanske värda pengarna om man kan använda byxorna hela livet, men det räcker inte med ett par byxor. En rutig skjorta med knappar snidade av hjorthorn, stickade strumpor, läderskor från Meindl, kavaj, sidenslips och förstås, hatt med rakborste ingår också i munderingen som  kan användas till både vardag och fest. Bekvämt med kläder som är så användbara, men skall man köpa allt i högsta kvalitet, behöver man nog en livstid för att avskriva införskaffandet.

Cykel i branta dalar
Längs Traunsee finns också en cykelväg som vi använde flitigt. Att cykla i de branta dalarna i Österrike är inget nöje. Utför sliter man snabbt upp bromsen och uppför, ja har man tur så kommer en Postbuss annars får man gå om konditionen inte är på topp. Dessutom delar man den smala vägen med all trafik, inget nöje även om de flesta bilförare visar hänsyn.

Glass Strasse
Efter Ebensee tog vi sikte på Glass-Strasse i östra Bayern.
Efter litet vinglande hamnade vi i Bodenmais som man kan beteckna som glasvägens turisthåla nr 1. Busslaster med besökare kom för att titta på glasblåsning hos JOSKA och vandra genom de väldiga utställningshallarna.
Husvagnsparkeringen var mitt emot Rosenthals outlet-affär med mycket lockande prisnivå på 1:a klass varor. Både Thomas- och Versace-porslin fanns i mängd. Vackert, vackert men inget vi behövde.

Runt Bodenmais finns vandringsleder som inte är alltför krävande. Eftersom Bodenmais ligger i ett snösäkert område kan man vintertid åka skidor i väl preparerade längdspår eller utför i snälla backar.

Bayern är kuperat och vägarna slingrar sig upp och ner genom väldiga skogsområden. Så kommer vi fram till Lohberg och hittar vägen till glashyttan Alte Kirche. Här trängs inga turister och produktionen visar att det finns en konstnär bakom de vackra vaserna. Det tar tid att vandra genom utställningsrummen och beundra de vackra föremålen.

Bayersk ölfest
Förutom glashyttan finns ytterligare en anledning att besöka Lohberg – Osser-bryggeriet. Det är ett litet familjeägt bryggeri som i sin reklam påstår att öl är nyttigt eftersom det innehåller B-vitamin, magnesium, kalium och folsyra. Alla dessa nyttigheter i ölet skulle alltså var ytterligare en anledning att dricka öl men det är nog inte det bajrarna tänker på när de drar i sig ett stop öl.

Dricka öl ja, det fick vi vara med om i Viechtach där den årliga folkfesten pågick
under nio dagar (10 – 18 aug).

Vi stannade på husbilsparkeringen på Bahnhofstrasse, en perfekt ställplats med stadens centrum cirka 75 trappsteg upp. Trappstegen var en lagom dos motion på
morgonen då jag gick för att handla frukostbröd. Det fanns tre bagerier att välja på.
Vid trappans slut fanns dessutom en mycket intressant affär kombinerat med museum
där fiskskinn användes för att tillverka plånböcker, skärp etc. En vespa med sadel klädd
i fiskskinn stod parkerad i det lilla rummet."

Det stora festtältet stod uppställt på andra sidan Schwarzer Regen-floden och vi, liksom många andra, gick för att ta oss en öl på kvällen. Hofmark-bryggeriet hade fått äran att brygga årets festöl som serverades i en liters-stop. Mindre fanns inte, så vi bestämde oss för att dela på 1 liter för att inte chocka kroppen med alltför mycket nyttigheter. 6 euro för en liter var priset. Weiss-bier fanns i 0,5 liters glas men vi har ännu inte lärt oss uppskatta weissbier. Så det fick vara.

En orkester med mycket mässing gjorde sitt bästa i ena ändan av det stora tältet. Orkesterledaren viftade så att svetten lackade, orkestermedlemmarna tutade i luren så det stod härliga till, men vem kan överrösta 500 bajrare som har trevligt?
Serveringsdamerna hade fullt upp med att bära ut ölstopen, vi räknade som mest till 15 enlitersstop som en dam portionerade ut bland borden. Energirik mat serverades också, tjocka korvar och friterad potatis.

Cykeltur
Nästa dag tog vi en cykeltur för att arbeta upp mera törst inför kvällen i öltältet. Goda råd fick vi av en granne som dagen innan valt fel riktning och kom hem helt utmattade efter att ha kämpat i tråkiga uppförbackar. Norrut skulle man cykla, längs den gamla banvallen som har behaglig lutning, ibland uppför och ibland nerför.
Det stämde bra, vi rullade fram i granskog som ibland öppnade sig mot väldiga fält. Emellanåt kom floden Schwarzer Regen inom synhåll. Slutmålet blev den lilla stan Kötzing där det inte fanns mycket att se. Det var en behaglig tur på totalt 40 km.

Festveckan närmade sig slutet och på lördagen hölls loppmarknad. Garanterat bara gamla varor utlovades i programbladet. Intressant att titta på och här fanns både lederhosen och serietidningar som var väl använda.
Tyvärr fanns inga priser utsatta och jag kände att min tyska inte var tillräcklig för prisförhandlingar – om det nu fanns något som jag absolut behövde.

Allt för husbilar
På söndagen gav vi oss iväg mot nordväst, Wertheim SO om Frankfurt var målet. Där skulle vi besöka Movera som säljer tillbehör till husbilar. Att köra på tyska autobahn under veckoslut är ett rent nöje eftersom lastbilstrafik är förbjuden.

I Wertheim parkerade vi vid Expocamp där alla faciliteter för husbilar finns inklusive en brödbil som säljer färskt bröd på morgonen. Än en gång fick vi bekräftat hur viktigt det är med färska brötchen till morgonkaffet.
I Movera-butiken hittade vi två bekväma stolar som vi skulle kunna sitta ute i vid vackert väder.
Nu hade vi haft vackert väder i mer än 5 veckor och värmerekord hade slagits både i Österrike och Tyskland. Det kändes faktiskt skönt när ett lätt regndis drog över Wertheim. Intill Expocamp ligger Wertheim Village, ett outlet-center av gigantiska mått. Det gäller att ha tränat ordentligt på shoppande om man skall orka ta sig igenom området.

Längs Mosel
Vi
beslöt att ta en tur genom Moseldalen. Att hitta ställplatser längs Mosel är hur enkelt som helst, ibland verkade det som alla husbilar i Tyskland stod längs Moselfloden. Vi hittade en plats nära en sluss i Sant Aldegund och tänkte ta oss en titt på slussningen av de stora pråmarna. Tji fick vi för slussvaktarna strejkade
i dagarna tre.

Vi fortsatte längs Mosel och stannade till i Ernst. Ernst ligger inom cykelavstånd till Cochem där vinfest skulle hållas. I Cochem fanns ingen husvagnsparkering och det skulle förmodligen bli väldigt trångt med alla besökare till vinfesten. Så vi cyklade som så många andra längs floden. I Tyskland är e-bike populärt, dvs en cykel med batteri som gör att man klarar uppförsbackarna med lätthet. Priset är än så länge högt tycker vi, men är kanske för många enda möjligheten att ta sig fram på cykel. På många ställen finns laddstationer där man kan ladda upp batteriet på sin cykel medan man uträttar ärenden.

Vinfesten tappade snabbt sin tjusning. I de trånga gränderna trängdes tusentals människor, orkestrar av alla de slag spelade högljutt och lokalt vin serverades. Vi drog oss över till andra sidan av floden där det var betydligt lugnare och vi kunde se festandet på litet avstånd.

Hemåt
På väg norrut stannade vi i Altena SO om Dortmund.
Burg Altena är numera restaurerad och innehåller ett museum som är så omfattande att en dag knappt räcker till att gå genom de många salarna. I borgen finns dessutom det första vandrarhemmet i Tyskland (1912) komplett med halmmadrasser. Det används inte längre utan vandrarhemmet ligger numera nedanför borgen.


Många långfärdsseglare konverterar om till husbil när man vill ha
det lite mer bekvämt. Resandeformerna har många likheter.

Sommaren var på väg mot sitt slut och vi återvände samma väg som vi körde iväg på drygt två månader tidigare. I Flensburg stannade vi för att göra de sista inköpen i Förder Park, ett köpcentrum där inget saknas. Den väldiga parkeringen rymmer 2400 fordon och det gäller att komma ihåg var man parkerat, annars blir det en lång promenad för att hitta bilen.

Sedan var det bara att köra vidare mot Sverige över Stora Bält-bron och Öresundsförbindelsen.

Många hälsningar från Husbilsfararna.
Sept 2013
 




Jämför

Elbil på långresan


Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk.
Men att ladda längs vägen är dyrt. En resa till franska Rivieran med elbil kostar 11 000 kronor
i elkraft jämfört med 4 000 kronor med dieselbil.
                 - Mikael Stjerna, DN Motor

Nätet av snabbladdare i Europa växer snabbt och gör långresor möjliga med elbilar.
Idag finns det gott om 50 kilowattladdare i anslutning till motorvägarna i Sverige och Tyskland. 
Ägarna av snabbladdarna tar bra betalt för varje kilowattimme. Ionity, den stora kedjan med 251 snabbladdare i Europa,
tar 8,70 kronor per kilowattimme. Det är 500% mer än vad du betalar för strömmen när du laddar hemma.
Alla vanliga snabbladdare på 50 kilowatt kostar flera gånger mer än vanlig hemmaladdning. Bara i undantagsfall fanns
laddstolpar med fast pris
Tesla avviker genom att ha en egen kedja av snabbladdare, så kallade ”Superchargers”. Där kan Teslaägare snabbladda
för en relativt låg kostnad. Det gör långresan med Tesla
billigare än resan med en dieselbil.

● 13 gånger får elbilisten stanna och ladda, något som kan ta upp till två timmar varje gång.
● I motorvägshastighet drar en elbil ca 50% mer än i stadstrafik. 
● Miljömässigt vet vi inte alltid var den tankade elen i Europa kommer ifrån.


En elbil passar kanske för närvarande bäst hemma i pendeltrafik och inte som semesterbil.
Möjligen är en hybrid är ett alternativ för den som reser längre. Och handen på hjärtat, korta avstånd
borde vara bäst kollektivt. Dessutom kan man reflektera över varför Tesla är världens mest sålda elbil.
Det är ju ändå helhetskostnaden och möjligheten att använda sin bil utan begränsningar som räknas.
Någonting att tänka på innan köpet.        
              Källa: bl.a. DN 19/9 2020

Mer: > Med elbil genom Europa (Tesla)


 

 

 

> Tillbaka till alla temaresor
 
 

 
HYRBIL
> Boka hyrbil
Jämför priser

Med massor med tips
och varningar

 

 
 
 


DRIVMEDELSPRISER

Aktuella priser
för Europa & Världen
samt några tips
hittar du här

 

 




Österrike och Schweiz
Här betalar man extra skatter för
färd på motorvägarna,
i Schweiz
även allmän Schwerverkehrsabgabe
för fordon som väger mer är 3 500 kg.
I Italien, Frankrike
och Spanien

 betalar man motorvägsavgifter
i vägtullstationer.

> Läs mer

 

 

 


 


Några trafikregler

Spanien
• Förbjudet att tala i mobil vid körning, gäller även handsfree
• I Spanien är det lag på att ha med sig en reflexjacka i bilen
• Brandsläckare i bilen rekommenderas

Frankrike
• Från 1 juli måste man ha ett alkotest i bilen som visar om man druckit alkohol. Engångstester kan köpas i affärer, barer och nattklubbar. Efter en mjukstart kostar det från 1 november 2012 11 euro att glömma alkotestet hemma.
• Trafikbot ska betalas på plats
• Förbud för GPS som varnar för fartkameror

Grekland
• Lag på att brandsläckare måste finnas i bilen (höga böter)
• Förbjudet att köra och tala i mobiltelefon

Italien
• Förbjudet att tala i mobil vid körning, gäller även handsfree
• Trafikbot ska betalas på plats (annars beslagtas fordon)
• Halvljus på dagtid utanför tätort

Kroatien
• Böter om förstahjälpenkudden saknas
• Trafikbot ska betalas på plats
• Halvljus på dagtid

 

 
 

 

Koll på läget


Isolerat garage

På vintervägar
i Europa

I de flesta EU-länder är det
inte obligatoriskt med vinterdäck,
men det finns många undantag
och andra regler.

Innan du ger dig ut
med bilen i vinter kan det
vara bra att få lite koll.

Läs om vad som gäller
för krav på bildäck
i Europa innan du ger dig iväg.

> Konsument Europa
- regler för vinterdäck
 

 

 


Hemsidan "Bila i Europa"
är trevlig och innehåller massor
av nyheter för bilisten
samt har praktiska tips,
som du kan komplettera
med från andra bilresesidor.
Den är gjord av
Patrik Mattsson
och har funnits i snart 10 år.

Sidan har även en del läsvärd
information från orter
och platser i Europa.

> Bila i Europa

 

 


Foto: Å. Stolt

Small is beautiful
Minibilen Tata Nano
fotograferad i Dehli vintern 2015.
Pris på gatan SEK 17-29.000
beroende på modell.
Budgetpris, javisst.

> Läs mer om Indien - resguide
> Mer om Nano

 

 
 
 
 

  

reseannonser

 


 

 

 


Jämför priser och villkor

 
 
 

Copyright © budgetres.se 2022

Med reservation för ändringar. Vid skillnader gäller aktuella uppgifter från samarbetspartners
För frågor vid bokning och biljetter etc. hänvisas till respektive leverantörs kundservice
Synpunkter på budgetres och tips om ev. fel på sidor till info@budgetres.se
om oss | kontakta oss | annonsera | press