De bästa resmålen - Favoritresmål

Vi samlar här blandade erfarenheter från de som arbetar med resor och från de som reser mycket.
Du får veta vilka de bästa och populäraste är efter olika önskemål, upplevelser och budget samt även
några av våra favoritresmål.

Bild: Pixabay

Helt enkelt den bästa listan för de bästa resmål

Subjektiva rekommendationer förekommer

Vi har regelbundet haft rapporter om de bästa resorna i Nyhetsbreven.
De bästa för olika resmål, syften och önskemål.
Det finns gott om listor att välja på.

Bästlistor missbrukas ofta. Ett subjektivt ämne, så klart.
Och rekommendationerna om aktuella bra resmål kan lätt vara bara
trams om man inte är observant.
Vi försöker använda säkra objektiva källor och inte hamna i reklamträsket,
som vill ta dig dit de själva vill eller deras sponsorer. Eller alla andra bästa listor, som styr dig på irrvägar.

Det stora resguideföretaget Lonely Planet skriver så här om detta:

Våra bästa listor är praktiskt taget perfekta eftersom vi faktiskt har
expertmänniskor på plats som gör de saker som vi senare rapporterar är de bästa.

Vi googlar inte ´Vilka är de bästa ställena att äta i Mexico City?´ lägger den
i beep boop beep
AI-maskinen och trycker på publicera.

Det är bra. Nu är Lonely Planet inte ensamma om att anstränga sig för att få fram det bästa.
Vi på Budgetres har koll på deras jämlika – och de som vi ratar.
Helt enkelt är det inte. Att driva oberoende reseinformation. Men vi försöker.

MER:   > Budgetres/Resor och AI

Best in Travel

Nu har Lonely Planet släppt sin stora genomgång över, vad de kommit fram till, är de bästa resmålen
för 2024. Detta beskrivs med vackra bilder och med motiveringar.

Länder: Mongoliet, Indien, St Lucia, Mexiko, Marocko, Chile, Benin, Uzbekistan, Pakistan, Kroatien.
Regioner: Montana, Donegal, Trans Dinarica Cykelväg, Kamgaroo Island, Toscana, País Vasco, Södra Thailand, Swahili Coast, Saalfelden Leogang, Norra Skottland.
Städer: Nairobi, Paris, Montreal, Mostar, Philadelphia. Manaus, Jakarta, Prag, Izmir, Kansas City.
Hållbarhet: Ecuador, Spanien, Patagonien, Grönland, Whales trails, Camino Portugues de Santiago.
Mest värde: Polen, The Midwest USA, Nicaragua, Danube Limes, Normandie, Egypten, Ikaria, Algeriet, Nya Zeeland, Nattåg Europa

Bästa - reseäventyr, i kategorier, budget, billigaste

20 av de bästa reseäventyren för 2024

National Geographic årliga lista av världens bästa.
Vackra bilder, videor med inspirerande texter utvalda av reseföretagets redaktörer.
> De 20 restipsen

Bästa resmålen 2024
Resetidningen Vagabond har korat de mest intressanta resmålen.
I år uppdelat i fyra kategorier: sol och bad, städer, vandring och episka äventyr.
                                       > Alltihop finns här

Budgetresor runt om i världen
Rough guides tipsar om aktuella bra budgetresmål
> 20 av de billigaste ställena att resa - med info och tips
> 20 bästa budgetresmålen i Europa

De billigaste platserna att resa på 2024

Ingen destination är någonsin omöjlig att resa till med en budget – men vissa platser är definitivt billigare än andra. The Broke Backpacker tar dig utanför allfarvägen och till en virvelvind av äventyr!
De börjar listan med ett ovanligt och kontroversiellt resmål...
 > De 10 billigaste

Världens 50 bästa städer

Enligt lokalbefolkningen

Time Outs årliga rankning av världens bästa städer har släppts, baserat på tusentals enkätsvar från stadsbor runt om i världen. Frågor om kvaliteten och prisvärdheten på mat, kultur och nattliv – och frågor till lokalbefolkningen hur deras stad får dem att må.
> Kolla hela listan, läs motiveringarna. - Du får Time Outs alla restips på köpet.

De första platserna i turordning tog New York, Kapstaden och Berlin.
Själv hittade vi tre städer på vår egen lista för 2024 som fanns med bland de 10 bästa.

Några glimtar:

Liverpool (plats 7) fick 89 % för prisvärdheten för sin kulturscen, vilket gör den till den billigaste staden på listan för konst och kultur.”

” Endast två städer fick 100 % godkännande för sin matscen, och Mumbai (plats 12) var en av dem.”

” Maten i
Neapel (plats 21) är inte bara utmärkt, den är också behagligt billig, med lokalbefolkningen som poängsätter sin stads matscen med 96 % för kvalitet och prisvärdhet. Det är också den vänligaste staden på listan, där 98 % av lokalbefolkningen säger att det är lätt att få vänner.”

50 bästa platserna att resa 2024

Som omtänksamma, nyfikna resenärer bör överväga

Ambitiösa amerikanska Travel + Leisure-redaktörerna har en ny lista för 2024.
Vi brukar rapportera för att veta vart resenärer från Nordamerika kan tänkas fara.
På vissa platser kan det bli mycket turister, så...

Men man kallar det själva för en handplockad lista över platser som omtänksamma, nyfikna resenärer bör överväga. Och visst finns det inspiration att hämta här.

• För kulturell fördjupning skall du åka till danska Ålborg, Cartagena i Colombia, EM i fotboll i Tyskland i sommar, några platser i USA och så till Indien - Rajasthan.
Även Tallinn och Warszawa är med.
• För mat och dryck gäller bl.a. Österrike och Mexiko.
• För storstadsspänning under 2024 är de bästa Bangkok, USA, Istanbul, Paris...
• Havsnära ställen för 2024 är Alaska, Norge, Dourofloden, Färöarna, Kimberley, Australien...
• Naturälskare skall bege sig till Amboseli nationalpark, Kenya, några skidorter, KwaZulu-Natal, Sydafrika, Mababe, Botswana och Nya Zeeland.

• För Beachen: Florida (naturligtvis), Kampanien, Italien, Costa Rica (alla i USA:s favorit), Mallorca m.fl.
För äventyrliga: AlUla, Saudiarabien, Bahia, Brasilien, Norra Pakistan, Perus vandringsleder, södra Australien och Sri Lanka.

> Ta en rundtur i det stora reportaget och se vad du tycker.

Säkraste länder för kvinnliga soloresenärer

Fakta för 34 länder

För Europa är det Spanien, Nederländerna och Norge som är bäst.
Sverige kommer på 10:e plats.

För Världen är det främst Irland, Österrike och Norge – alla i Europa. Asien saknas bland 34 undersökta länder. I världen kommer Sverige på plats 15. USA kommer trea från slutet före Costa Rica (!) och Colombia.

> Women’s Solo Travel Safety Index – du kan ändra listan efter olika säkerhetsfrågor

FAVORITRESMÅL

Bilfritt paradis på Caye Caulker. Foto: Budgetres

Caye Caulker

Vi kom till Chetumal på morgonen efter en nattresa med buss från Palenque i Mexiko.
Egentligen skulle vi åka via Guatemala, men det blev inte så av olika anledningar.
Vi letade ny buss till Belize från en station några kvarter bort, vid marknaden.
I bussluckan fick vi höra om en annan transport till Belize än de vanliga. En minibuss till Belize City och Flores för främst turister. Vi hoppade på den ihop med andra som skulle samma väg.

Efter ca 3.5 timmar släpps vi av vid watertaxin i Belize City - med en spännande miljö i kontrast mot det trygga Mexiko. Med 3 X 200hk sexcylindriga Yamaha utombordare for vi iväg med expressbåten ut i Karibiska övärlden och efter 40 minuter var vi framme.

Nu är vi i en annan värld. Här på Caye Caulker råder lugnet och stillheten.
Vi är lite trötta och hungriga och skall finna oss till rätta och hitta bostad. Vi möts av någon som vill hjälpa till
och säger åt oss att ta det slow.  Vi har inte kommit under en jäktig helg, så det är ingen brådska.
  Vi börjar med att äta gott på strandstället precis där vi anlände och när vi är klara visar oss vår vän till hotellet som han tror passar oss. Det ligger alldeles nära och det är perfekt.

Här är skönt avslappnat. Vi är på den billiga och enkla av de två mest bebodda av öarna vid världens näst största barriärrev. På den andra ön, Ambergris Caye, har det rika folket från USA funnit sitt paradis.
Det är ön som Madonna sjunger om i " Isla Boanita".

Här hos oss gäller golfbilar och cyklar, hummerfrossa (nu när det är hummersäsong) och dykutflykter.
Vi är med på en fantastisk snorkelguidning och kelar med hajar och stingrockor. På ett just och äkta sätt.

Ön har bara tre sandvägar och en strandväg/stig. Det finns en ATM som kan bli tömd på helgen.
Det är så enkelt och skönt, så man fattar det inte helt förrän man är tillbaka i Mexiko igen.

Kapas. Foto: Åke Stolt

Kapas

Vi kom från Perhentian Islands på östsidan av norra Malaysia. Där hade vi blivit överväldigade av öarna som var osannolikt ljuvliga. Såg ut som på alla bilder vi sett från Söderhavet. Här var lika exotiskt.

Här hade vi för första gången på allvar snorklat med spännande upplevelser av färgrika korallfiskar, hajar och jättesköldpaddor. Här hade vi bott i en hydda som saknade ström. På kvällen fick vi en karbidlampa, så vi
kunde hitta till matstället med den stora altanen i beckmörkret på stranden, där det serverades grillad King fish, Barracuda och haj.
Så vart skall man åka efter Paradiset?

Vi tog en lokalbuss förbi staden Terrengganu och till den lilla kuststaden Marang. Här förhörde vi oss om
båt över till Pulau Kapas.
Jodå, båten går snart. Men hinner vi äta innan? Jodå, det hinner ni. Ingen brådska.

Vi satte oss och åt lunch på en av de små matställena vid hamnen och trodde att vi väntade in resten av passagerarna, som skulle med båten. När vi var klara och fortfarande helt ensamma resenärer, frågade vi när båten skulle gå. Den går nu, blev svaret. Det visade sig då, att vi var de enda som skulle med. Ingen turistrusning precis.

När vi hoppar av båten, möts vi av samma ljuvlighet som på Perhentian.
En fantastisk sandstrand och en massiv tät vegetation en liten bit upp från land. Där inne i skuggan ligger mysiga små samlingar av strandhyddor.
Zaki Beach Charlet får vi ett litet gulligt hus med veranda med stoppade fåtöljer (!) och havsutsikt.
Vi stannar på Kapas en tid, promenerar till små ensamma vikar, snorklar, tittar på varanerna och bara njuter av stillheten på en ö, som just då nästan har inga turister alls.

Här träffade vi också det engelska paret som jobbade hemma i England ett år och sen reste två. Av dom fick vi massor av restips. Dom fick oss att börja resa till Indien. Men det är en helt annan historia...

Till Kapas reser du under våren och sommaren. Malaysias östliga öar har monsun under vår vinterperiod.
 Vi var där i början av juni. Du kan flyga till Terengganu från Kuala Lumpor på 1 timme för lågpris med Air Asia. Perhentian Islands har förändrats sedan vi var där. Av många småställen har det blivit större hotell. Många vill nu vara i paradiset.

Bild: Budgetres

Cafayate - Las Nubes

Vi har lämnat den trevliga staden Salta, som ligger i norra Argentina inte långt från gränsen
 till Bolivia, och har kommit till den lilla byn Cafayate 18 mil längre söderut.
På vägen hit längst National Route 68 har vi stannat ett flertal gånger, för här finns många sevärdheter
som består av naturfenomen.

Byn Cafayate ligger på 1700 meters höjd vid foten av Anderna och har bara 12 000 invånare.
 Byn är charmig och avslappnad med låga koloniala byggnader och ett fyrkantigt klassiskt torg.

Hit åker man för att bara njuta av naturen, stillheten, de mysiga små restaurangerna och inte minst
 för alla vingårdar, där de flesta nås per fot.
 Vi bodde på ett härligt hostel, där vi hade ett dubbelrum med balkong. På takterrassen kunde man sitta och njuta av solnedgången tillsammans med traktens mest kända vita vin, Torrontes, och äta hämt-empanadas.

Höjdpunkten var cykelturen upp i bergen bakom staden till vingårdarna "uppe bland molnen".
Belöningen efter att ha cyklat uppför några kilometer, var en fantastisk vacker miljö bland små pittoreska vingårdar.
Vi stannade på Las Nubes och fick en egen rundvandring. Vi hade kunnat få en lunch om vi beställt i förväg, fick vi veta, och man skulle snart ta emot ett bokat sällskap. Men "om det passade så kunde det ordnas fram en ostbricka och några flaskor för vinprovning".
Strax satt vi vid ett stort runt bord på terrassen med ost, bröd och vin framför oss tillsammans med den vackraste utsikten.
Ett minne för livet.

Anm. Torrontesvin finns att köpa på Systembolaget. Ofta är det ett ekoligiskt vin. Här uppe bland bergen har
 man aldrig haft några problem med odjur på vinstockarna. Det mesta skulle säkert kunna vara ekologiskt.
 Vinet passar bäst, som så ofta, att drickas i sin rätta miljö. Men det funkar även hemmavid, har en igenkännbar karaktär
 och väcker lätt angenäma minnen.

Candidasa

Det var skönt att lämna Balis superturistiska Kuta och Sanur på södra ön för att åka in i landet
 till konstnärsbyn Ubud

Bali är underbart på många sätt och Ubud är dessutom speciellt charmigt. Här finns det bästa av Asien.
 De märkliga risterrasserna är grönare än någonstans annars. Växtligheten är enastående. Människorna är ännu vänligare och alltid nära till ett leende. Dekorationerna och de buddistiska offergåvorna är konstverk. Maten är presenterad på ett fantasifullt sätt och gjort med lite större variation än till och med i Vietnam.
Annars är byn mest känd för sina konstnärer som målar och dansar. Turisterna kommer hit på kvällarna med bussar för att se på dans- och sångföreställningarna. Sen är det lugnt och fridfullt igen.

Vi hyr cyklar och ger oss av bland risfält och på djungelstigar. Vi hittar små hotell som är som oaser mitt bland all grönska och vi tror att det är hit de mest kända av världens kända gömmer sig och vilar ut där ingen kan hitta dom.
 Söker man en romantisk plats, så är denna kanske den bästa av alla. Efter några dagar fortsätter vi ner mot havet och till Candidasa där vi bor i en hydda vid stranden. Här seglar vi ut till småöarna med en balinesisk latrinsegelbåt och snorklar bland hundratals färggranna fiskar. Det blir mycket mer snorkling när vi sedan fortsätter med färjan i närheten till Lombok och Giliöarna. Bara som en utflykt någon vecka för att sen återvända till Bali igen.

Bali har förändrats i mycket och vi har rapporterat om det i flera omgångar i Nyhetsbrevet. Idag behöver man vara mer noggrann om man vill uppleva det riktigt sköna Bali. För det finns där.

INNEHÅLL

Utanför Europa

DESTINATIONER

Budgetres Miniguider
Före, under och efter resan