Erfarenheter och tips av Nils H Persson

Tågresor i Europa, Sverige – Spanien
Det började med en gnagande tanke. Kan vi fortsätta att flyga fram och tillbaka till Spanien fyra gånger om året? Med stigande insikt i den pågående klimatförändringen och vad vi behöver göra för att dämpa den blev frågan alltmer tydlig.
Sedan 2001 har min fru och jag en lägenhet i Almuñécar, en liten stad vid Medelhavet knappt tio mil söder om Granada och lika många mil öster om Malaga. Det är lätt att komma dit med något av de många flyg som går mellan Köpenhamn och Málaga.
Medan vi fortfarande jobbade flög vi fram och tillbaka var femte vecka. Ett alternativ nu när vi lämnat arbetslivet skulle kunna vara att åka ner bara en gång och vara där en längre tid, men vi vill inte avstå från kontakter och aktiviteter här hemma under hela vintern.
Cykel genom Europa och Interrail 50 år
För 15 år sedan cyklade vi som nyblivna pensionärer från Malmö till Spanien. En stor upplevelse men inte något som kan lösa transportfrågan. Men tåg då, skulle det inte kunna vara en möjlighet?
Våra tankar sammanföll med att Interrail firade 50-årsjubileum i maj 2022. De sålde då interrailpass (IR-pass) för halva priset och vi passade på att köpta ett för dagligt resande i tre månader och ett dito för två månader. Man kan påbörja användandet upp till 11 månader efter inköpsdatum så vi planerade använda det ena på hösten och det andra
under våren 2023.
Med det första åkte vi fram och tillbaka två gånger före jul och hann dessutom åka runt en del i Andalusien. Även efter jul
åkte vi två gånger fram och tillbaka, men för att få med den sista hemresan fick vi köpa ett extra IR-pass på fyra resdagar.
"Vi blev direkt mycket nöjda med våra tågresor, en helt annan upplevelse än att flyga.
Vi har sedan dess fortsatt att åka tåg och fram till idag
åkt 16 gånger, bara dagtåg, och övernattat i 30 olika städer.
Vi har åkt olika vägar och resorna har tagit mellan tre och nio dagar.
För Budgetres läsare vill jag delge våra erfarenheter och komma med lite tips."

Interrail eller vanliga biljetter
En vanlig fråga inför en tågresa till Spanien är om man ska åka med Interrail eller köpa biljetter.
Utan att jämföra priser så har vi valt interrail med dess större frihet och flexibilitet. Oftast är det nog också det mest
ekonomiska om man inte bokar tidigt och letar billiga avgångar.
Ett IR-pass med fria resdagar ger maximal flexibilitet.
Det utnyttjade vi vid våra första resor. Vi åkte utan platsbiljetter och ofta med regionaltåg. Det gjorde att vi kunde planera om efterhand beroende på aktuellt väder och lust. T.ex. var vi på väg till Hamburg med bokat hotell, men när vi såg att det regnade så avbokade vi hotellet, hoppade på ett nytt tåg och åkte vidare till Frankfurt där vädret var bättre.
En annan gång var vi på väg söderut efter att ha övernattat i Wittenberg när tåget stannade i Bamberg. Vi gick av för att se lite på stan, innan vi skulle åka vidare, men när vi kom ut på gatan regnade det. Tillbaka till plattformen där vi gick på ett lokaltåg som skulle gå vidare söderut. Innan det hann avgå tog regnet slut och vi gick av igen och fick vår promenad i Bambergs gamla centrum innan vi gick på nästa snabbtåg mot dagens destination.
Åka utan platsbiljett och med höghastighetståg
Om man avstår från spanska och franska snabbtåg, så kan man åka utan platsbiljett med full flexibilitet.
Vi tycker också att reseupplevelsen blir större med lokal- och regionaltåg, men det tar förstås längre tid och bekvämligheten är varierande. En fördel med att åka utan bokning är också att man inte behöver bestämma avresedag förrän samma morgon man ger sig i väg.
Efter att ha rest flera gånger har vi gått över till att huvudsakligen åka långa sträckor med höghastighetståg. Det gör att vi kan köpa IR-pass med begränsat antal resdagar vilket är billigare och framför allt får vi färre kostsamma övernattningar på hotell.
Planering och tips
IR-pass köper man på nätet via interrail.eu. Denna hemsida visar priser för olika pass.
Obs! att man måste ta bort den förinställda ungdomsresenären för att få rätt pris.
Minst en gång om året brukar de ha rabatt och eftersom de kan aktiveras fram till elva månader efter inköpsdatum så kan man passa på att köpa när de ger rabatt.
Det finns också interrail.se som utan att det tydligt framgår leder till en svensk resebyrå och som tar ett lite högre pris.
Med appen Railplanner kan man lägga upp sin resa ”My trip” och koppla den till ”My pass”. Långt före avresan kan man leka med olika resealternativ så länge man inte aktiverar passet. Man kan ändra planerad avresedag fram till kvällen före, men om man missar det så aktiveras passet automatiskt. Det gäller att ha koll!
(se även högre upp på sidan - Interrailkortet i korthet)

Även om de inte alltid finns med som stationer i Railplanner så gäller IR- passet på de stora städernas lokaltåg, S-Bahn i Tyskland, Cercanías i Spanien m. fl. I Spanien måste man passera spärrar för att komma till Cercanías och då måste man be om personlig hjälp att komma förbi.
Facebook grupper och packning
Det finns två grupper på Facebook, Tågsemester respektive Tågluffa mellan Spanien och Sverige där man kan
få många tips. Inte sällan kan man till och med få svar i realtid vid akuta situationer.
Förutom en liten ryggsäck har vi bara varsin kabinväska, som vi kan ha på hatthyllan eller mellan sätena.
Större resväskor gör resandet otympligt och det kan dessutom vara svårt att få plats för dem och att bevaka dem vid tåguppehåll. Alla våra biljetter och bokningar har vi i våra mobiler som vi är helt beroende av. Även om de kan laddas på många tåg bör man ha med sig en powerbank.
Koll på platsbokning
Normalt krävs ingen platsbokning genom Danmark eller på de tyska snabbtågen ICD, men det är ofta trångt särskilt på sträckan Köpenhamn – Hamburg så platsbokning rekommenderas.
Obs! Under sommaren kan vara krav på platsbokning.
Genom Danmark och Tyskland använder vi oss av appen DB som går till Deutsche Bahn där man med IR-pass kan markera att man bara vill köpa platsbiljetter. Med lite trixande kan man boka hela vägen från Köpenhamn till Basel med tågbyte och eventuell övernattning för enhetspriset 4,50 euro per person.
Man kan också köpa platsbiljetterna via deras hemsida Bahn.de. Om man registrerat sig, lagras biljetterna där och man kan få notiser om förseningar, aktuell plattform mm. Man kan för samma låga pris boka platsbiljetter för tåg som går från Tyskland in i Frankrike, men utan att det framgår så gäller de bara inom Tyskland. För att komma hela vägen måste man köpa en dyrare fransk platsbiljett.
Även om ett tåg anges som fullbokat kan det finnas möjlighet att boka genom att dela upp resan, men då får man betala dubbla avgifter. Man kan också chansa om man är beredd att byta plats då och då – det är sällan fullbokat hela vägen.
Via appen DB kan man få en uppfattning om förväntad platstillgång.
För de franska och spanska snabbtågen krävs alltid platsbiljetter. I Railplanner anges om platsbiljett krävs och man kan då klicka sig vidare till köp av platsbiljett mot ett tillägg på två euro per biljett. Man kan också hitta samma platsreservation via interrail.eu.
På större stationer kan man köpa platsbiljetter utan tillägg, men ofta efter att ha stått länge i kö.
På de spanska snabbtågen kostar platsbiljetten i andra klass 10 euro per resa. Vid tågbyte måste man köpa ny biljett.
De franska snabbtågen är lite dyrare, särskilt om man ska åka vidare in i Spanien eller Tyskland.
Även här gäller ny platsbiljett vid tågbyte och därmed kan det bli riktigt dyrt och göra att man hellre väljer de långsammare regionaltågen.

Städer och Hotell
Vi söker efter hotell som ligger nära järnvägsstationen och väljer i första hand städer där stationen ligger centralt. Observera att snabbtågen ibland har separata stationer en bra bit utanför staden.
Med våra krav på dubbelrum med eget badrum är kostnaden från cirka 70 euro och uppåt, numera ofta kring 100.
Priset på samma hotell kan variera stort beroende på aktuell efterfrågan, t ex kan det bli betydligt dyrare om det pågår någon särskild aktivitet på orten. Bara en sådan sak som julmarknader kan dra upp priset i Tyskland.
Om vi bokar i god tid så inkluderar vi fri avbokning, men vi kan också ha is i magen och boka från tåget när vi bestämt oss för var vi vill övernatta. Priset påverkas förstås också om frukost ingår eller inte.
Huvudsakligen har vi använt Booking.com. Det finns många olika sökfunktioner men genom att använda samma har vi kommit upp i rabattnivå. Ofta får man ett något lägre pris via mobil-appen än på hemsidan.
(fler tips på Budgetres.se/Boka logi)
Stopp på vägen
När vi åker längre sträcker med snabbtåg väljer vi helst övernattning i en stad där vi kan starta resan utan att behöva förlita oss på anslutningståg.
Som regel har vi bara stannat en natt innan vi åkt vidare. Då hinner vi vanligtvis med en promenad i centrum, en god middag och frukost. I städer som vi ville komma lite närmare har vi stannat två nätter, bl. a. Dresden, Wien, Lyon, San Sebastián och Valencia.
Min frus knäartros tillåter inte alltför långa promenader men vi har lärt oss använda spårvagnar och annan lokaltrafik.
Det är olika i olika städer, ofta måste man ta hem en app men ibland kan man betala med ett vanligt kreditkort.
Man får ta seden dit man kommer och googla på lokala transporter.
Tyskland
Det tyska järnvägsnätet är väl utbyggt och de har många höghastighetståg förutom regional- och lokaltåg. Man har stimulerat tågåkandet genom förmånliga månadsabonnemang vilket ökat trängseln.
Pågående behov av underhållsarbeten har medfört att det blivit vanligare med förseningar. Det är därför klokt att ha god tid vid tågbyte eller åtminstone en plan B. Via appen DB kan man se om det är förväntat hög beläggning och i så fall köpa platsbiljett.

Schweiz
Schweiz är ett fantastiskt tågland med massor av olika linjer, många avgångar, inget behov av platsbiljetter och nästan alltid punktliga tåg.
Det är inga höghastighetståg, men det känns bara bra med tanke på det vackra och omväxlande landskapet.
Vi har ofta åkt genom Schweiz från Basel till Lyon, men vid ett tillfälle även åkt fram och tillbaka till Tirano i
Italien för att få åka med den spektakulära Bernina Express förbi S:t Moritz och genom Berninapasset. Rutten lanseras som turistattraktion, men vi kunde åka med IR-pass utan extra kostnad.

En nackdel i Schweiz är att landet inte ingår i EU och att det blir extra kostnader om man använder sin mobil för internet, sms eller samtal.
Flygplansläge är därför att rekommendera. En annan nackdel är att priser på mat och hotell är höga.
Till den positiva sidan kan lyftas att hotellen erbjuder gratis tillgång till lokaltrafiken.
Frankrike
Frankrike har vi främst sett som ett genomgångsland för att komma till Spanien.
Med regionaltåg kan man åka en vacker väg från Geneve till Lyon och sedan vidare ner till Medelhavet, följa kusten till spanska gränsen vid Portbou och sedan åka vidare med lokaltåg till Barcelona.
Om man vill åka snabbare så har spanska RENFE en förbindelse mellan Lyon och Barcelona och en annan mellan Marseille och Madrid. Franska SNCF har snabbtåg mellan Paris och Barcelona med dyrare platsbiljetter.
Om man åker via Paris får man räkna med att byta station för att komma vidare.

Vanligtvis har vi åkt via Barcelona, men en gång åkte vi in i Spanien vid nordvästra sidan av Pyrenéerna. Vi tog då snabbtåg från Paris via Bordeaux till gränsstaden Hendaye/Irun och åkte sedan vidare med lokaltåg till San Sebastián, en stad väl värd ett besök.
Ett trevligt inslag vid franska tågstationer är att det ofta står ett piano. Den som känner sig hågad kan sätta sig ner och spela en stund. Många spelar riktigt bra och det ger en trevlig stämning.
Österrike
Även Österrike har ett gott rykte som tågland. Vi har bara åkt igenom en gång, då vi åkte den vackra vägen från Dresden via Prag till Wien. Efter ett par dagar i Wien åkte vi vidare genom Brennerpasset till Italien och Milano. När man passerar den italienska gränsen avkrävs man en extra avgift, om jag minns rätt 10 euro. Avgiften kan smidigt betalas till
konduktören.
Italien
När vi kom från Wien var tanken att vi skulle stanna i Milano, men hotellen var dyra och vi valde att åka vidare till nästa station, den gamla staden Pavia. Där fick vi ett bra och prisvärt hotellrum direkt vid stationen och bara några hundra meter från ett centrum med ett härligt folkliv.
Vi åkte sedan vidare med regionaltåg längs den franska medelhavskusten.
I övrigt har vi ingen erfarenhet av tågåkande i Italien, men när vi åker hem nästa gång har vi en tanke om att åka längs medelhavskusten till Genua och besöka Florens och Bologna. Från Bologna kan man sedan ta ett direkttåg till München.
Vi hade en sådan plan redan förra året, men då var väderprognosen dålig och dessutom blev det tågstrejk i Italien.
Spanien
Spanien har Europas bäst utbyggda nät för höghastighetståg AVE, Alta Velocidad Español.
Nackdelen är att det oftast inte finns regionaltåg som alternativ och det krävs platsbiljett för att åka AVE. Platsbiljetter kan köpas på RENFES stationer där de tålmodigt ger god service även åt oss interrailare, men kön är ofta lång.
Numera kan man via Interrail.eu köpa platsbiljetter på AVE, både inom Spanien och på dem som går mellan Frankrike och Spanien.
Huvudstaden Madrid ligger centralt i Spanien och fungerar som ett nav för järnvägsnätet. Det innebär att man ofta måste byta tåg i Madrid och betala för ny platsbiljett. Kommer man från Barcelona och ska vidare till Málaga sker bytet vid den stora stationen Atocha Almodena Grandes.
Man måste gå ur säkerhetskontrollen och sedan in igen varför man bör beräkna en timme för tågbyte.
Ett bättre alternativ är att ta ett av de få tåg som kör förbi Madrid utan att stanna. Ett annat alternativ är om man i stället kan byta tåg i Córdoba där tågen går från samma perrong.

Tågen från Valencia och de som kommer norrifrån går till en annan station, Madrid-Chamartin, varför man får räkna ännu längre tid för tågbyte mot Málaga/Granada. Det går lokaltåg, Cercanías, mellan de båda stationerna.
När vi kom till San Sebastián hade vi gärna velat åka vidare mot Bilbao och Santander, men tyvärr finns det ingen järnväg längs den kusten utan man får åka med regionaltåg in i landet, byta tåg och åka ut igen till de städer man vill besöka.
Från Madrid går nu AVE till A Coruña i Galicien. Inom Galicien finns det välfungerande regionaltåg för att nå de olika städerna.

HALVFULLA TÅG PÅ GRUND AV GRATISRESOR
Det fanns flera tomma platser på tågen. Det är ett problem som har uppstått när regeringen för att stimulera pendling har infört ett system där pendlare under fyra månader kan åka gratis mellan två orter. För att vara säker på att få plats överbokar man och det är många som inte annullerar de bokningar de inte ska använda. Det räcker inte med den vädjan som RENFE hängt upp på stolsryggarna. (se fotot) Resultatet blir halvfulla tåg som registrerats som fullbokade.
Rabatter
Även den spanska regeringen vill stimulera tågåkande och har infört olika rabatter. Med dessa kan man reservera plats utan extra kostnad vilket lett till att det ofta finns många lediga platser trots att tågen är fullbokade och utan bokad plats får man inte gå ombord.
Numera finns det konkurrenter till RENFE i forma av Iryo och Ouigo som också har höghastighetståg, men de ingår inte i Interrail. De står med i Railplanner men med markering ”not in pass network”. Biljetterna är ofta billiga och det kan löna sig att köpa sådana i stället för att utnyttja en resdag i IR-passet om man har begränsat antal dagar. Även RENFE har
ibland erbjudande med stora rabatter.
Räkna med strul
Att åka dagtåg mellan Malmö och Málaga tar minst tre resdagar och man får räkna med att det inte alltid går som planerat.
Förseningar av olika skäl, banarbete i Tyskland eller strejk i Frankrike kan ändra på förutsättningarna. Man behöver således ha tid på sig och vara beredd att ändra sin resplan, även om det oftast går som man räknat med.
Nedan några av de problem vi råkat ut för.
När vi skulle åka från Köln till Basel visade det sig att flera vagnar saknades, bl.a. den vi hade platsbiljett i.
Vi kunde gå på ändå, men det gjorde alla andra också, och tåget blev knökfullt. Tanken att stå upp hela vägen till Basel lockade oss inte, så vi kollade snabbt efter alternativ på Railplanner. Det blev att vi gick av vid nästa station och i vårsolen inväntade ett annat tåg som tog oss vidare. Även om vi fick byta tåg en gång och platser några gånger så fick vi sitta hela vägen.
Vid den senaste hemresan satt vi på ett tåg från Frankfurt till Hamburg när ett blixtnedslag slog ut järnvägstrafiken.
Vid tågförseningar klagas det ofta på att man inte får information, men här informerades vi efterhand, även om beskeden var motsägande. Från att vi skulle åka tillbaka till Frankfurt via möjligheten att gå av och ta oss vidare med lokaltåg, till att vi till slut körde vidare till Hamburg. Vi kom fram fyra timmar försenade, men det gjorde inget för det regnade hela dagen.

"En januaridag stod vi på perrongen i Geneve och väntade på ett tåg som skulle ta oss till Basel.
Det var kallt och när tåget kom in var det skönt att gå på och få lite värme.
Tåget gick någon minuter före planerad avgång och strax fick vi höra att vi var på väg till Montreux.
Det blev att stiga av vid nästa station och invänta ett tåg som gjorde att vi kom till Basel
bara en knapp timme försenade.
Lärdomen var att ha bättre koll på skyltarna."
Mellan Basel och franska Mulhouse går det frekventa lokaltåg. Vi hade bokat hotell i Mulhouse men upptäckte i Basel att de flesta lokaltågen var inställda. Järnvägsstrejk i Frankrike.
Det var fortfarande tid att avboka hotellet, men vi valde ändå att ta det tåg som skulle gå för att på stationen i Mulhouse förhöra oss om möjligheter att åka vidare via Paris till Hendaye och Spanien.
Utan kö kom vi snabbt fram till biljettförsäljningen, där vi fick besked att strejken berörde nästan alla tåg och de som skulle gå var fullbokade de närmaste dagarna. Lite kris eftersom vi bara hade fem dagar kvar på vårt IR-pass.
Efter en god middag gick vi tillbaka till stationen, där försäljningen nu var stängd och vi gav oss i kast med biljettautomaten. Efter ett oändligt antal klick hade vi varsin plats på ett tåg till Paris följande morgon och ytterligare en dag senare från Paris till Bordeaux. Tanken var att vi skulle kunna ta oss till Hendaye med lokaltåg, men i Paris kunde vi köpa platser från Bordeaux till Hendaye med samma tåg, vi behövde bara byta vagn.
Allt ordnade således sig och vi fick även en kylig men fin promenad i Paris från Gare de Lyon till stationen Montparnasse. Kylan hjälpte till för att den samtidiga sopstrejken inte skulle vara alltför störande.

På väg söderifrån mot München planerade vi ett stopp i Lindau vid Bodensjön där vi bokat hotell cirka 200 m från järnvägsstationen.
Vi följde vägbeskrivningen på kartan, men hur vi gick så blev det fel. Kartan stämde inte med verkligheten. Först när jag lagt in hotellets adress på Google Maps insåg jag att denna lilla ort har två stationer, den där vi gick av och en ute på en ö i Bodensjön. Det blev till att gå drygt två km i tilltagande mörker på en knagglig trottoar, över en bro tills vi kom till den gamla stadskärnan och vårt hotell.
Nästa morgon fick vi en fin promenad vid Bodensjöns strand innan vi åkte vidare med regionaltåg till München.

Kul strul
På väg mot Valencia kom vi till Barcelona vid lunchtid för att åka vidare med regionaltåg. Även för dessa krävdes platsbiljett, men trots att det går många tåg, så var alla fullbokade.
Problematiskt särskilt som det var för sent att avboka hotellet i Valencia. En vänlig man i biljettförsäljningen placerade oss i första klass i dagens sista tåg så att vi kom fram vid midnatt.
Det innebar flera timmars väntan i Barcelona, som vi utnyttjade med att lämna in väskorna och åka med Cercanía i en kvart till den gamla stationen Estacio de Francia vid Barceloneta och hamnen.
Där promenerade vi i vårsolen och åt en alldeles för dyr middag på en alldeles för turistisk restaurang. Men det kändes ändå som väl utnyttjad tid, särskilt som vi även hann med den unika cava-baren på Carrer de la Reina Cristina.
Dagen efter var första dagen av La Feria, Valencias årliga stora fiesta, vilket förklarar att tågen var fullbokade.
Några resrutter
Våra resor mellan Malmö och Málaga/Granada har tagit allt från tre till nio dagar beroende av resväg och hur länge och hur många gånger vi stannat till.
En snabb väg söderut är första dagen Köpenhamn – Baden- Baden med byte i Hamburg. Då har man tid för ett hälsosamt och avkopplande termalbad nästa förmiddag, innan man vid tretiden tar ett direkttåg till Marseille.
Efter drygt tio timmars nattvila kan man gå på ett AVE som går till Madrid. Där hinner man äta middag innan man tar ett direkttåg till Málaga och är framme vid 20-tiden.

För en snabb färd norrut kan man på eftermiddagen ta ett direkttåg från antingen Malaga eller Granada till Barcelona. På stationen Sants i Barcelona finns ett utmärkt hotell, Barceló. Det är lite dyrare men ofta kan man få rabatter.
Nästa morgon kan man åka AVE till Lyon och sedan vidare med SNCF snabbtåg till Strasbourg.
Alternativt åker man från Lyon till Basel med regionaltåg. Tredje dagen kan man sen åka hela vägen genom Tyskland och vidare till Köpenhamn och Malmö.
Alternativen är närmast oändliga.
Kostnader
Om tid är pengar så är förstås en tågresa från A till B betydligt dyrare än motsvarande flygresa. Även priset för själva resan blir oftast högre jämfört med de billiga flygresor man ofta kan få tag på, särskilt så länge flyget subventioneras och inte står för sina miljökostnader.
Till detta kommer kostnad för mat och hotell under en resa som tar flera dagar.
Det innebär att tågresan bara kan bli ett alternativ för den som har tid på sig för resan och som har en ekonomi som tillåter sådan prioritering.
Belöningen är upplevelsen.
Helhetsupplevelse
Tågresorna genom Europa har blivit vårt nya äventyr.
Vi sitter bekvämt bredvid varandra, tittar ut på landskapet som far förbi, tänker på det ena och det andra och kommer av och till med en kommentar.
Mobilerna är till hands så att vi kan googla på saker vi funderar över och städer som vi far förbi.
Inför vår första resa hade vi laddat mobilerna med dokumentärer och poddar, men hörlurarna kom inte på förrän på sjätte dagen då vi placerats i tyst kupé.
Vi hinner förstås läsa våra dagliga tidningar men så mycket mer läsning har det inte blivit.
Det kan också vara intressant att studera medpassagerarna och fundera över dem. Så mycket kontakter har det dock inte blivit eftersom vi vanligtvis sitter i par.
De gånger vi placerats vid ett bord med plats för fyra har det blivit mer naturligt att börja prata även om många resenärer idag är upptagna av sina datorer och mobiler. Några intressanta och lärorika möten har det ändå blivit.
Bekvämligheten är fullt tillräcklig i andra klass, men efter ett felköp förra året har vi fått smak på första klass. Det är något dyrare men också lite bekvämare. En fördel är att det kan vara lättare att få platsbiljett.
Långvarigt sittande kan man, om man inte skäms, avbryta med att göra lite gymnastiska övningar i vestibulen mellan vagnarna. Vid tågbyten kan man ju också passa på att gymnastisera lite.

Almuñécar februari 2025, Nils H Persson - text och bilder

Interrailkortet i korthet
Interrailkortet startade 1972 för ungdomar upp till 21 år.
Idag gäller det för alla i 33 europeiska länder samt Turkiet.
Du kan välja från fyra resdagar inom en månad upp till tre månader i följd.
Finns som fysiskt kort eller som Mobile Pass i din smartphone. Här finns också Rail Planner-appen där du kan se avgångstider och om platsreservation.
Priset är lägst för 12–27-åringarna. Senior över 60 år lite mer 0ch 28–59-åringarna betalar ca 25 % mer. Barn till och med elva år reser helt gratis.
Köp bäst på interrail.eu och m.fl. ställen. (interrail.se är dyrare)
Köper du kortet i Sverige, har du en fri utresa och en fri hemresa, oavsett var i landet du bor.
Om du vill åka runt med tåg i ett enda land, kan du välja ett One Country Pass. Det finns även ett båtluffarkort, Greek Islands Pass.
Platsreservationer gör du hos respektive tågbolag. Se på Boka tåg.
Generellt kan du resa utan platsreservation på regionaltåg, medan fjärrtåg, särskilt höghastighetståg som de från Frankrike, Spanien, Italien och Eurostar från Amsterdam, Bryssel och Paris till London, kräver platsbokning och kan vara kostsamma.
Om du vill undvika platsreservation bör du överväga att resa i Tyskland, Österrike, Schweiz och östra Europa, där du oftast kan åka även på långdistans- och snabbtåg utan reservation.
I Storbritannien är det också möjligt att resa med nästan alla tåg utan att boka plats.
Nattågen under juli och augusti är mycket populära. Bokas i mycket god tid.
> Mer om Interrail på Sök och Boka Tåg

INNEHÅLL
Reportage:
Interrail resor i Europa
Tåg Sverige - Spanien
Erfarenhet och tips
Interrailkortet i korthet
SPALTEN
Sök och Boka
Tips på färdvägar
GÖR DET
> Sök, Jämför
och Boka tåg

Använd guiden
på bästa sätt.
Med stor skärm.
Platta eller dator.
Mer om Tågresor
• Marocko
• Spanien
• San Sebastian
• Mexiko
• Eurostar
ReseMagazinet Extra
Digital månadstidning

TIPS
PÅ FÄRDVÄGAR
Till Italien:
Nattåg Hamburg/Berlin -Innsbruck/Zürich/Wien ner till södra Europa.
Till London:
SJ EuroNight Stockholm–Hamburg - - Köln - Bryssel - - Eurostar höghastighetståg kanaltunneln till London.
Till Östeuropa:
SJ EuroNight till Berlin - direkttåg bl.a. - Prag, Budapest, Krakow eller Warszawa.
Alternativt dagtåg Köpenhamn - Hamburg/Berlin - - nattåg Wien/Graz/Budapest
osv
promo