Segling
Att resa med båt är inte bara en speciell upplevelse, utan kan på många vis även vara ett utmärkt sätt att budgetresa.

 



INNEHÅLL:
Hyrbåt | Egen båt | Europas kanaler | Medelhavet | Segla ut i världen | Långtidsseglaren |
Långfärdsseglaren | Organisationer | Seglarinformation | MER OM SEGLING

 


RESA MED BÅT

HYRBÅT

Det finns många företag som hyr ut båtar - och då främst för semestersegling.
Det kan vara relativt dyrt och ni bör fylla upp båten med flera som delar på kalaset.
Det finns en viss trend att vilja hyra allt större båtar. Sådana man kanske aldrig skulle ha råd att köpa själv.
Någon eller några (det beror på storleken av båt) behöver ha förarbevis eller skepparexamen för att få hyra.
Priserna varierar efter säsong.

Det går även fint att hyra kanalbåt i Europas kanaler (främst i Frankrike) eller i England.

En del delar en båt i andelar och hjälps åt med underhållet.
Ibland kan man se annonser om lediga andelar om man har tur.
Det här är ett mellanting av att hyra och att äga.

Du kan kan ta hyra på en segelbåt med skeppare som har "paying crew".
En av de mer intressanta och välkända seglingarna görs med Lars Hässler och s/y Jennifer >
Läs här
Lars Hässler har skrivit flera inspirationsböcker om världsomsegling och med båt på Europas kanaler.
Dessa hittar du billigast >
här

Du kan bli ägare till en hyrbåt.
Charterföretagen är oftast förmedlare av båtar som sköter uthyrningen och servicen. Om du gått in och finansierat en båt är den normalt din efter fem år. Under tiden innan har du fått använda båten vissa tider (och inte sällan även andra båtar på andra platser som bolaget har) och låtit hyra ut den till andra.



Olika båtstorlekar på franska kanalerna. Den lilla röda tältar på nätterna.


EGEN BÅT
Många sticker i väg lite längre bort i egen båt på längre tid eller under semesterperioderna.
För att ha en båt i Europas kanaler behövs inget märkvärdigt. Här behöver man inte ens lyssna på sjörapporten! Men det kan vara ett betydligt trevligare alternativ än campingliv med husvagn eller husbil.

Det behöver ej heller vara något märkvärdigare flytetyg än man seglar med i de nordiska vattnen när man beger sig söderut till Medelhavet. Ju mindre båt (se bild!) desto lägre priser i form av hamn- övervintrings- och andra avgifter. Det viktigaste är att båten är bekväm att bo i, då mesta tid tillbringas vid någon brygga.

Att ha egen båt på längre avstånd är inget märkvärdigt.
Det finns marinor överallt och en hel del föreningar att gå med i, som inviger dig i nya rutiner med tips och erfarenheter.
Upplevelserna är desto större och detta kan bli ett projekt för några år som troligtvis kommer att bli något av det bästa du gjort!

 


Navigerbara kanaler och floder i Europa
 

EUROPAS KANALER
En av Europas största hemligheter.
För den som har tid, är detta det överlägsna alternativet mot att färdas på Europas bilvägar.
Det är inte mycket som behövs för att ha ett flytande hem mitt i det härligaste. Speciellt charmigt är de gamla kanalerna i Frankrike. Det finns även möjlighet att ta sig hela vägen till Svarta Havet på Donau.


MEDELHAVET
Det finns tusentals svenskar som bor eller tillbringar mycket tid i sina båtar i Medelhavet.
Att vi har så nära till ett så omväxlande seglingsområde är ett privilegium.
Det närmast mest populära och prisvärda området utanför Norden är Joniska Havet i Grekland och södra Turkiet.
Här säger man med viss fog att man kör en slags båt - den med eller utan mast!
Ett annat populärt båtområden i Medelhavet är Kroatien, med en fantastisk skärgård. Andra platser är Frankrike, Spanien, Italien, Malta och Tunisien. Alla med olika förutsättningar.


Foto: Pawel Kadysz
 

SEGLA UT I VÄRLDEN
Åtskilliga svenskar ger sig ut på segling jorden runt.
Just svenska äventyrare verkar vara högt representerade bland många betydligt större nationer!
Det finns åtskilliga böcker och artiklar på webben att ta del av för den som vill följa havets resenärer runt om i världen.
 

LÅNGTIDSSEGLAREN
Är den som tar sig tid att segla länge.
En del fastnar länge i någon förtjusande marina på någon genuin plats med skönt väder.
Man har allt i sitt flytande hus och man lever lågprisliv.
De flesta har slutat jobba lite tidigare, är pensionärer eller har tagit några sabbatsår.

LÅNGFÄRDSSEGLAREN
Är den som seglar långt bort.
Målen är ofta Västindien med start på Kanarieöarna. Många samlas på norra Nya Zeeland
efter att ha passerat Söderhavet.

 

       

ORGANISATIONER
Framförallt är det tre organisationer som samlar reseintresserade seglare.

Svenska Kryssarklubbens Medelhavsseglare. Man är till för att  inspirera och vägleda fritidsseglare som på egen köl vill nå och segla i Medelhavet. Som medlem i SXK och Medelhavsseglarna, kommer du in på deras medlemssida och får tidningen Odyssé.  >
Läs mer

Oceanseglarklubben.
Arbetar för alla som är seglingsintresserade med en målsättning att segla lite längre turer. Finns mest i Stockholm. Tidningen hete Oceanseglaren. > Läs mer. Även här informativ länksida.

JRSK- Jordenruntseglarklubben.
Har idag all form av långfärdssegling på programmet. Medlemstidningen heter "Varvet". Många trevliga möten. Mest i Göteborg. > Här kan du läsa mer - och få bra länkar till seglares berättelser
 

Sedan finns det ju massvis med bloggar i ämnet. Vi har en del länkar på vår blogg sailinglife.se . kitalita.se hittar man andra. symary.com är en blogg som fått utmärkelsen Årets bästa reseblogg 2 år i rad, 2012 och 2013. Det är en två barns familj som lämnade Sverige 2010 för att segla jorden runt. De är nu inne på sista delen, och beräknar vara hemma i Sverige igen till hösten."
                                                              
Hälsningar Ann-Sofie



SEGLARINFORMATION - guider
Utöver information från seglarföreningar som är specialiserade på långfärdssegling, finns det mängder med litteratur, i första hand på biblioteket, att läsa.

När du skall ut och segla lite längre behöver du pilotböcker som beskriver skärgård och hamnar i detalj tillsammans med många goda råd. Vi är själva förtjusta i Imrays waters pilots. Dessa är rätt så dyra och du bör ha en aktuell utgåva ombord. Genom att köpa dessa via Resebiblioteken sparar du flera hundralappar.

Mysguider
Du kan läsa våra egna guider för två mycket populära seglingsområden; Joniska Havet och Turkiska västra Medelhavet som tidigare varit publicerade i tidningen Odyssé. Guiderna vill ge inspiration och tips om olika möjligheter för marinor och vikar i respektive område.


 

     MER OM SEGLING

 


                                               Moon på besök i Svanesund, Orust september 2018. Bild: Budgetres

Hemma i Sverige igen
Mångåriga världsomseglarna Annika och Björn är hemma igen i Sverige
med Moon (tidigare båt hette Lindisfarne) efter senaste etappen från Alaska,
USA:s inlandsvatten, Kanada och Grönland.

Nu blir det hemmahamn Helsingborg under vintertid och halvårsseglingar i "närområdet"
under den ljusa årstiden.
Närmast lockar Grönland igen, som man tycker är en trevlig del av Danmark, samt olika delmål
på vägen. Helst vill man ha ensamma vikar och platser med mycket fågelliv. Norra Skottland
är en sådan fin plats, med många möjligheter.

ReseMagazinet har i flera reportage under åren rapporterat från Annika och Björns
seglingar från olika platser jorden runt.

Efter 13 års äventyr och över 100 000 nm kan du träffa Annika och Björn
på Öppen Båt i Hinsholmskilen, Göteborg fredag-söndag 14-16/9.

> Hemsida och loggbok


Resbrev från segelresan

Popototan Island
Jorden runt regling med Björn och Annika på segelbåten Moon.
Efter lång tids arbete med den nya båten, har man nu börjat segling igen
mot nya äventyr. Här ett utdrag ur loggboken från en veckas segling.

7 – 13 april Filippinerna

Tisdag
Slödag i båten med webbjobb och en del båtjobb.
Tog dingen in till yachtklubben för att äta middag och få en öl tillsammans med dom andra
fyra båtarnas besättningar. Två hade varit mer än två år i Filippinerna och hade naturligtvis ett
och annat att förmedla.

En del blev förstås sagt om det tyska paret som blev kidnappat och förda i snabbgående
motorbåt tvärs över
Sulu sjön i april 2014. Dom blev frigivna efter 6 månader.
Sulu sea är innanhavet öster om ön
Palawan. Båten, en Amel, låg för moring strax bredvid oss.
Kustbevakningen, eller motsvarande, hade bogserat hit den från ankringsplatsen där dom blev tagna.
Båten blev här omhändertagen och bevakad av ägarna till yachtklubben och var i gott skick.
Avsikten var att leveranssegla den till
Hongkong förra veckan, där ägaren skulle ta hand om den.
Det hela hade blivit
uppskjutet av lite oklara orsaker.

Säkerhetsproblemet är förstås nåt som engagerar alla, inklusive myndigheterna. Så länge
Sulu sjön har grov sjö kan inte kaparbåtarna utnyttja sina tre stora utombordare och den allmänna
meningen är medgrov sjö är det säkert.
Och vi som klagat på den förbannade branta och krabba dyningen…

Valet av ankarplats i södra Palawan är också viktig. Det finns åtskilliga vid byar och
kustbevakningsstationer som är klart bättre i detta avseende än avläg
sna platser där man får
vara helt ensam.



Onsdag
Det blev en långpromenad till ett stort köpcenter,
där varuutbudet inte var i klass med
Malaysia.
På kvällen middag i yachtklubben.

Torsdag
En ännu längre promenad i andra riktningen
in till
Puerto Princesa för en del kompletteringshandling.
Vi hittade både marknaden för färska grönsaker, frukt och den eviga kycklingen. Toppat med lunch/middag i stan, tog vi sen en trehjulingstaxi hem till Yachtklubben.

Nån timma före solnedgången tackade vi för oss och tog upp ankaret.





Tanken var att utnyttja den svaga sydvästvinden under natten för att undvika att stångas mot dyning
och nordostvind rätt i nosen.

Nu blev det inte alltid som man tror. Nordosten stod hela natten och vi fick stånga oss mot dyningen
med en segling som prioriterade höjd mot vind för att ta oss mellan grundområden. En hel del
motorstöttning även då varken fart eller höjd ibland räckte i den tuffa dyningen. Vi var klart irriterade
och trötta på den typen av segling, så när det gick att falla av ut mot havet vid tolvtiden var det en
välsignelse att få 45 grader mot vinden och 50-60 mot sjön.

Fredag
Fram på förmiddagen slog vi så tillbaka mot Palawan som vi nu inte såg, trots dom höga kustbergen.
Efter lunch såg vi på avstånd en seglande båt, den första på mycket länge.
Frampå sen eftermiddag kom vi in bland reven och tack vare en vindvridning kunde vi fortsätta för
segel dom resterande 15 sjömilen förbi en massa rev och några öar. Nu “svängde” vi äntligen runt
Palawans nordostände, vilket kändes som en liten milstolpe.

Inne på mer skyddade “skärgårdsvatten” blev det ett sick-sackande mellan pärlodlingar och deras
hopkopplade bojar.
Så länge vi inte använde motorn kändes det rätt ok, även om vissa rader av bojar var hopbundna
med ytlinor. Men raderna framgick rätt klart och vi kunde rätt lätt undvika att korsa dom. Men att segla
utan dagsljus är inte att rekommendera.


Vid femtiden var vi ankrade i en helskyddad vik med flera rev som skydd.


Lördag
Vind hela natten.
Iväg så fort den färska gribfilen var nedtankad. Vid åttatiden var vi
utanför våra rev och körde rätt mot en mycket tuff dyning. Lyckligtvis
var det bara en kort sträcka längs halvön innan vi kunde hissa på
och falla av mot norr.
Absolut fantastisk fin segling i grov siddyning och 5-6 m/s med
relativ vinkel 55 grader.

Vilken fantastisk skillnad mot gårdagens höjdpinande.




Moon, som med dyningen mer på nosen har svårt att göra mer än fem knop med den vindstyrkan,
“skenade” nu fram i 6,5-7,5 knop med en lugn fin rörelse i den grova sjön.
Det är naturligtvis så hon skall seglas! Nere i båten märks nästan inte rörelserna!

Hela dagen norrut mellan alla öar och rev norr om Palawan, en “skärgård” som påminner om delar
av
Kroatien när det gäller öppna fjärdar med fin vind utan alltför mycket havsdyning. En kanondag,
vilket vi behövde efter torsdagsnatten.

Dagen avslutades med nån timmas letande efter lämplig ankarvik mellan reven. Våra seglingsbeskrivningar innehöll inga förslag i området. Där beskrivningar från andra saknas, är det bara sjökortet som ger en
vink om nattankringsmöjlighet.
Korten är i huvudsak riktigt hyfsade och till vår lycka har vi i plottern C-maps kort över området. Det är
stor skillnad på den versionen
mot den C-map vi kör i PC:n. Plottervarianten är väldigt detaljerad och
på dom flesta ställen väldigt rätt på position, och mycket bättre än Navionics kort vi har i surfplattan.


Söndag
Uppe med tuppen och ankaret upp. Spolpumpen slutade
fungera under upptagningen, men lyckligtvis var det mest
sand på botten. Förmodligen tryckbrytaren igen…
Oljetryckslampan och varningssummern på instrumentpanelen
till motorn var plötsligt också döda. Reparation får anstå till
kvällen.

Tidig morgonavgång innebär naturligtvis att solen står lågt och
man ser inte dom förrädiska reven. Men eftersom sjökorten i plottern varit så himla bra, gjorde vi ett försök att gå runt ön åt andra hållet då det var kortare väg än att gå tillbaka i vårt eget spår.


Solen steg på himlen så den fortsatta färden mellan öar, skär och rev blev helt odramatisk.
Efter att ha passerat norr om den stora ön Palawan med sina småöar längst i norr var vi återigen
ute i
sydkinesiska sjön. Denna gång mötte oss havet med en relativt lång och rullande dyning från
nordväst, inte alls att jämföra med det krabba eländet vi stångade oss mot på väg utefter
Borneos kust.

Dessutom möttes dyningen av den vi hade med oss från den ostliga vinden.
Lite underligt att segla i fem timmar med den branta dyningen på styrbords sida mot lovart, mötande en
lång hög dyning från nordväst och lä.

Strax före solnedgång var vi framme och ankrade i en fin bukt norr om norra änden av ön Culion.

NYTT
Lördag 2 maj. Framme i Japan.
4 – 11 maj Ginowan Marina, Okinawa, Japan
Efter att ha tillbringat en vecka i Japan börjar vi vänja oss vid allt nytt. Valutan, språket, människorna och klimatet. Det är rörigt att skifta valuta flera gånger under kort tid, men till vår förtjusning upplever vi kostnadsläget för matvaror helt acceptabelt.
En del saker lite dyrare mot Europa men många varor är billigare. Språket är förstås helt obegripligt, framför allt att läsa är en mardröm och här finns nästan ingen information på engelska. Inte ens på
restaurangerna eller på matvaror i butiken, inte heller på gatuskyltar.
En hel del Japaner förstår hyfsat med engelska men få vill försöka prata, och värre lär det bli ute på småöarna vi hoppas kunna besöka. Alla är dock mycket vänliga och hjälpsamma och det är lite ovant med
dessa bugande, nästan krypande manér många har.
29 juni På väg mot Fukuoka, södra Japan.
Anm. Fukuoka sägs vara den äldsta staden i Japan. Den är belägen närmast Kina och Korea.

FAKTA
Björn och Annika har gjort många seglingar med förra båten Lindisfarne  bl.a. till Norge,
Skottland, Färöarna, Östersjön och Medelhavet.
År 2005 började dom segla jorden runt till platser som Brasilien, Patagonien, Antarktis, Chiles,
Söderhavet, Nya Zeeland, Kanada och Alaska.
Sjösättningen av Moon skedde på Langkawi 27/4 2014 och därefter har mycket arbete gjorts till sjöss.


> Läs intervju med Björn och Annika om tidigare båtäventyr, ReseMagazinet 15/2014
> Alla resor, fakta, tips m.m. på sailaround.info

 


Byte från Lindisfarne till Moon
och klara för nya äventyr
jorden runt
Intervju med Björn och Annika på segelbåten Moon på Langkawi, Malaysia

Några resmål som hägrar de närmaste åren är Alaska, Kimberly i
Australien, Patagonien, Falklandsöarna och Syd Georgien och Grönland


Björn Christensson och Annika Koch

Ni sålde Lindisfarne och köpte en begagnad större segelbåt i Malaysia.
Hur länge har ni nu varit i Malaysia och jobbat med nya båten?

Vi köpte en Koopman 47 och startade med jobben i juni 2012, dvs. vi har nu, mars
2014, jobbat med Moon i 21 månader och har bara haft en kort Sverigesemester i
halvtid.


Lindisfarne hade ni lagt ner mycket jobb på och den måste ha varit tipp topp för
långfärdsseglingar. Varför sålde ni?


Forgus 37:an var en perfekt utrustad långseglare för två personer som kunde ta oss
vart vi ville utan några begränsningar.
Men vi insåg att vi ville leva och bo i båt i många år till och då var Lindisfarne lite för
liten, särskilt när procenten att bo i båt började öka jämfört med att segla båt.


Var någonstans var ni när ni bestämde er för att byta båt och hur gick det till?

I Kanada.
Efter att ha varit i Sverige i några månader möttes vi av regn och blåst så det
planerade fixandet inför säsongens segling norrut fick vänta ett tag. Då snubblade
vi över båtar till salu på internet… Dom objekt vi hittade visade att vår ekonomi tillät
ett båtbyte, så efter bara några dagar hade vi en köpare för Lindisfarne och flög till
Malaysia för att titta på ett par objekt.
     



Ni bytte namn på nya båten och valde att inte använda Lindisfarne igen,
fast namnet är så välkänt bland de flesta långseglare. Berätta.


Vi ville inte ärva ett namn – igen, och vi ville inte ha ett långt namn som ofta har ställt
till problem i samband med kontakt via VHF-radio.


Nu har ni gjort stora förbättringar på Moon. Vad har varit mesta jobb med?

Förbättringar ja, men de första och största jobben var att bygga bort alla fuktskador.
Skrovgenomföringar, skruvar för stålskoningar och dåliga skarvar i relingslisten hade
introducerat en hel del fukt i skrovets trälameller. Däcket hade fuktskador kring för
och akterluckor. De flesta däcksluckor läckte och kring hjärtstockens lagring i durken
hade vattnet orsakat skador. Teakdäcket var limmat och fastsatt med c:a 2000
klammor genom epoxyväven ner i plywooden.

Allt är nu reparerat till bättre än nyskick. Däcket har fått nytt epoxylaminat och
hellimmad kork, i centerbordstrumman är plywooden ersatt med epoxilaminat
osv. Däcket i för och akter är helt utbytt/ombyggt, liksom däcket/durken vid rodret/
styrpedistalen.

Men som svar på frågan vad har varit mesta jobbet? Centerbordstrumman, en
18 x80x250 cm trumma som var ”omöjlig” att åtgärda. Tänk er att nå upp i detta
schakt och ta bort epoxylaminat inklusive 18 mm plywood! Och sen ersätta detta med
20 mm epoxylaminat, ett arbete som vi till stora delar haft hjälp med av en långarmad
engelsk båtbyggare.
Detta är ”bara” exempel på de reparationer/ombyggnader vi gjort på grund av skador
eller förbättringsönskemål, mer info finns på www.sailaround.info


Vad ser ni som de största fördelarna med nya båten?


Volymen i gemensamutrymmena. Moon har bara två hytter och är custom build för
ett par som sällan har gäster.
Skrovets längd och form. Svårt att hitta en mer komfortabel och sjösäker form utan
att förlora fart.
Moon är byggd med epoxylaminat med stavlimmade cederträribbor som kärna, vilket
gör henne lätt och styv.


När beräknas avresa från Malaysia och vart planerar ni att segla först?

Förstahandsmålet är Japan och Alutien/Alaska, men på grund av säsongen får vi
vänta med det till 2015 och segla i ”området” en tid för att lära oss hur båten fungerar
när man bor och seglar.


Några resmål som hägrar mest de närmaste åren?

Som sagt Alaska, men Kimberly i Australien finns på listan i Stilla havet. Tillbaka

till Atlanten blir det via Patagonien och väl där finns både Falklandsöarna och Syd
Georgien före Kapstaden och vidare mot Grönland…


Ni har ju skrivit mängder med fantastiska rapporter om resorna med Lindisfarne.
Kan man i fortsättningen följa er på hemsidan med Moon?


Ja! www.sailaround.info

ReseMagazinet tackar för intervjun och önskar lycka till på de sju haven med Moon!


Tidigare resor med Lindisfarne från 2005. Från hemsidan.

FAKTA
Björn och Annika har gjort många seglingar med Lindisfarne  bl.a. till Norge, Skottland,
Färöarna, Östersjön och Medelhavet.
År 2005 började dom segla jorden runt till platser som Brasilien, Patagonien, Antarktis, Chiles,
Söderhavet, Nya Zeeland, Kanada och Alaska.
Sjösättning av Moon är bokad till slutet av april.
Intervjun gjordes i mars 2014. Moon sjösattes 27/4.

Den nya båten s/y Moon är en Koopman 47 med nummer 8. Byggd i Holland 2001.
Längd 14,24 m. Bredd 3,96. Djup 1,4m - med centerbord nere 3,1m. Vikt (tom båt) 12,7 ton.

> Alla resor, fakta, tips m.m. på sailaround.info


RM nr 15/2014

 


 

Segelresan

Jorden runt med en Vega
Den 25 augusti startade fyra killars drömresa från Åsa på västkusten och vidare runt jorden.
Med en liten 28 fots Vega med namnet ROSE och ett års förberedelser blir det nu resa av.
Bloggen är ganska tom, men det kan vara kul att följ med från den tidiga början. Vi på redaktionen som själva haft en Vega, önska stort lycka till!
> Följ resan från starten
 

Den unge, den gamle och havet: över Atlanten i en Vega
Veteranen Sven Yrvind och den oerfarne nittonåringen Tomas Grahn seglade en Vega över Atlanten
för inte så länge sedan.


Äventyret finns i en nyutkommen bok
"
Efter att ha kämpat mot stormar, en näst intill pensionerad motor, sönderblåsta segel, läckande båt och byråkrater, kunde de till slut gå triumferande i land i Florida efter en unik seglats.
I passaden på väg över Atlanten hade Kapten en dag frågat Yrvind om han trodde att Kapten kunde ensamsegla båten tillbaka till Sverige. Svaret blev att eftersom Yrvind mest låg och läste böcker skulle det inte vara några problem...
Tomas är då tjugo år gammal och blir till på köpet Sveriges yngsta ensamseglare."
...
Sen blir det ett himla liv.

> Köp boken
Den unge, den gamle och havet: över Atlanten i en Vega
 
 
via Budgetres/Resebiblioteket till lägsta pris.
 


En Vega på äventyr
Läs om Vega-paret Mark och Maria efter tre år runt jorden.
> Läs om deras äventyr och erfarenheter -
engelsk text

                                                                                  ReseMagazinet 9
 



Resbrev

Februarisegling

Brindisi (Italien) – Dubrovnik (Kroatien)

Mörker, kyla och oväder på Adriatiska Havet


Med hjärtat i halsgropen
Reser mig upp för att kolla att den nya lanternan lyser. Inte faan gör den det!! Jättekäckt!
Ingen radar och ingen förlig lanterna. Och vi har tio svåra nattimmar kvar. Mitt emellan Italien och Kroatien.
Där satte sig hjärtat en bit längre upp mot halsgroparna på oss. Vad gör vi nu då?
Tjoff! Där kom en klatschande bredsidesvåg och slog in i sittbrunnen. Medan vi försökte att lösa
lanternaproblemen till sjöss, så hade vinden ökat till kuling 14.

Hustrun ramlade sig nedför rufftrappan, som flyttade sig hit och dit med båten i vågorna
som nu måste vara 3-4 meter. De syntes inte, men de hördes mycket oroväckande.
Upp i sittbrunnen kommer hon med ankarlanternan. Jag kravlar mig upp bakom biminin
och fäster lampan mellan solcellerna. Jädrans va vi syns nu!!

Och aldrig förut har förbipasserande fartyg sett en ankarliggare, mitt emellan Italien och
Kroatien där vattendjupet är mer än 1000 meter. Men vi haaaar lång ankarkätting!

Vinden ökar
Så nu koncentration på seglingen igen. Lågtrycken kom med jämna mellanrum, varje timme.
De började med ännu svartare moln än den nattsvarta himlen. Vinden ökade i varje front till 14-18 m/s,
till 18-24 m/s några gånger med toppar på 30 och 40 m/s. Sen kom det obarmhärtiga regnet direkt
efter, som hamrade mot däck och gjorde så man drog upp axlarna mot öronen i ren förskräckelse.

Autopiloten höll fortfarande vår slingriga kurs. Undrar hur länge den hänger med? Fast i de värsta
byarna fick en av oss ta över rodret. Gissa om det var svårt att hålla kurs då.
Vi hade en babords kryssbog hela tiden på 50-60 grader. Men i den jobbiga sjöhävningen, inget
månsken, utan becksvart runt omkring, så var det mycket svårt att, med hjälpa av stirrbligande
på vindinstrumentet, försöka hålla båten på något så när rak kurs.

Hustrun kunde inte roa sig med att slå sig till ro inne i ruffen.
Försök å lägg dig får du se, sa hon uppgivet. Man studsar ju fram och tillbaks
där inne. Du har ju en stor ratt att hålla dig i .

Det skall nog gå bra
Medelvinden var nu 17-20 m/s. Kryss! 60 grader kryssvinkel.
Så började det blixtra och åska runt omkring oss. Här gällde det, att inte tala om för den
andra, hur rädd man är. Det ska nog gå bra, säger vi samtidigt till varandra. Och hoppas
att åtminstone den ena tror på det.

Vi fäster fyra metallvajrar från stagen och talar om för åskguden THOR att han inte behöver
bekymra sig för oss. Så bort med dig!
Samtidigt rullar hustrun ner i ruffen och lägger alla hårddiskar, datorer och telefoner in i ugnen.
Så de ska klara av blixtnedslag.

Nattens timmar är hur långa och tråkiga som helst i ett sådant här väder. Styv kuling med kraftigt regn.
Och bara sju grader i luften. Vi håller oss bra varma i alla fall. 3-4 lager kläder plus vindtäta regnkläder
över håller kylan utanför.
 

Jag klarar det inte längre
Jag blir för trött och klänger ned för trappan för att ta en slummer.
Efter ett tag hör jag hustrun ropa JÄVLAR!! FAAN!!

Något händer, tänker jag. Bäst att gå upp. Ash hon måste klara av situationer själv.
Så jag ligger kvar och undrar. Radarn kan det ju inte va, för den är redan sönder. Lanternan
kan det ju inte va, för den är redan sönder.

SUNE, KOM UPP. Jag klarar det inte längre!

Jag studsar upp och får se henne hängande över ratten. Hon kastas hit och dit och vrider
ratten åt alla håll. Sladden från MP3 spelaren har lämnat hennes trygga hörselgång och har
nu lindat in sig i rattens ena eker. Vågorna dånar förbi i kaskader. Blixtar lyser upp sittbrunnen
och vindmätaren visar föraktfullt 25 m/s.

Har du problem?, undrar jag lite försiktigt. Som tur är hör hon inte, mitt understatement.

Sune kom och hjälp mig. Autopiloten har gått sönder!
Och det hade den. Avbruten lite här och var, var den. Så det var bara att handstyra.
Klockan var nu tre på morgonen. Tre tim kvar till gryningen.
Och nu mitt inne i det kraftigaste ovädret, kom det snöblandat regn och temperaturen
sjönk till två plusgrader! Ingen höjdarnatt inte.

Land i sikte
En grå trist gryning kom. Vinden mojnade och regnet bara strilade.
Nu var tempen TVÅ MINUSGRADER. Har du seglat i sån kyla? Asså, inte det.
Men för oss var det en stor förbättring, jämfört med nattens mycket jobbiga framfart med oss!

Vi såg nu på styrbordssidan Montenegros stora snöbetäckta bergsmassiv och efter
30 tim segling och 130 M angjorde vi Dubrovnik kl 14, för att klarera in hos tull m.m.
Kroatien är ju inte EU medlem ännu. De blir det 1/7 detta år.
Så det blir en lite omständlig inklarering och att betala 2000 SEK för två månaders
segeltillstånd i landet

Sune & Ulla febr. 2013  Resemagazinet 3/2013

 




Fethiyebukten utanför Ece Marina. Foto: Budgetres

Inklarering i Turkiet
Reglerna för vad som gäller för klarering till Turkiet för seglare, har varierat en hel
del under senaste åren. En hel del seglare har stundtals gett upp att ligga med
båt i Turkiet!

Kommer man från Grekland över Kykladerna, kan Turgutreis vara en bra
inklareringshamn.

Kolla vad som gäller för den tid som du är på plats.Reglerna kan skifta snabbt.

Även passreglerna ändras. 2014 kom nya regler om krav på giltigt pass med minst
6 månader kvar av giltighetstiden, för att komma in i landet.
För den som vill stanna längre tid än 3 månader, behöver även ha koll på visumregler och ansöka
om e-visum.

Turkiets gränskontroller kommer från den första januari 2013 inte längre acceptera pass eller liknande ersättningshandlingar som inte har tillräckligt många sidor för plats till inrese- och avresestämplar, stickers eller viseringsstämplar. Passets giltighetstid måste vara minst sex månader efter datumet för utresan ur Turkiet.
          Passpolisen är mycket strikt och låter ingen passera och varken Generalkonsulatet i Istanbul eller Ambassaden i Ankara kan ge någon hjälp då det är omöjligt att förlänga giltighetstiden för ett svenskt pass och inte heller kan ett provisoriskt pass utställas då turkiska myndigheter ej godkänner dessa som giltigt resedokument för inresa i Turkiet. "

                                           - Svenska Ambassaden i Ankara 14/4 2014


 


Yacht Classic Marina Foto: Budgetres

Segelbåt i Fethiye
Fethiye: Ankringen längst inne i viken är mycket skyddad med god hållbotten.
Undvik att ankra där Coast Guard-båten går in och ut från sin brygga.
Dinghe-brygga finns vid Yacht Classic Marina, en träbrygga med många solstolar, längst västerut.
Man kan ligga i Yacht Classic marina, betalning cirka 30 TL + middag på hotellets restaurang.
Wifi vid utomhus-baren, fråga efter koden.
Soppellar på gatan utanför hotellet.
Marknadsdag tisdag.
Migros supermarket ligger på Ataturk Caddesi.

Jordenruntseglarna
Oktober 2012
 



Turkiets marinor
hör numera till de dyrare i Medelhavet och de seglare vi träffat, är inga
superrika som slänger pengarna runt sig. Så det blir nog tomt i vikarna till sommaren.

Nästa vinter får väl tillbringas någon annanstans, Grekland eller Sicilien.
Det finns billiga eller gratis marinor överallt, tipsen flödar när man väl kommit till Medelhavet.
I år ligger gratismarinan på NÖ Cypern (i ödemarken) och billiga marinan är Marina di Ragusa på
södra Sicilien där det kostar 1200 euro för 7 mån exkl. el.
Egypten, Israel, Syrien m fl länder är för osäkra, Monastir i Tunisien är väl OK men inte heller särskilt lockande.

Vad gäller seglare i Turkiet så verkar det som de flesta rusat iväg och skaffat ett s k IKAMET, dvs.
uppehållstillstånd, som gäller så länge man har kontrakt med en marina

Tänk vad man kan få folk att hoppa högt om man vill. Undras vad det
blir nästa gång när turkiska regeringen upptäcker att pengar strömmar in
- ansökningen om IKAMET kostar nämligen ungefär 300 euro för två personer.
Det blir många administrationsjobb i ett land med 10% arbetslöshet.

                                                              Jordenruntfararna febr. 2012





 

På franska kanaler
Resbrev från långtidsseglare

Lyon
Efter att ha klarat av floden Rhône stannade vi några dagar i Lyon.
Lyon har varit en av Europas ledande silkesproducenter och för att skydda det ömtåliga
silket så byggde man gångar genom husen så att man kunde transportera det.
Gångarna kallas Traboules och är turist attraktioner idag. Vi provade givetvis på att gå
igenom några stycken.
Ett besök i 1800-tals katedralen Notre Dame de Fourviere uppe på höjden gjorde vi
en varm eftermiddag. Gatorna dit är långa och branta så det smakade bra med en kall
förfriskning efteråt.
Hela gamla stan är full av trevliga affärer, barer och restauranger, ett mysigt
område att promenera i.


Saône
Efter Lyon så gick vi vidare på floden som nu heter Saône och är fjorton mil lång
med bara tre slussar. Här är strömmen inte så kraftig som i Rhône, så det känns trevligare
att färdas här. Utefter Floden är det grönt och fint och på sluttningarna ser vi massor
av vinodlingar .

Trevoux
Första stoppet blev den lilla byn Trevoux, som alla byar fin, med gamla hus och
små smala gator och torg. Här passade vi på att gå till slaktaren. En härlig upplevelse
med massor av färdiglagade rätter och kött i alla former.
Vår franska är ju inte vad den borde vara (och engelskan är inte lika vanlig här som
på andra ställen vi besökt) men alla som vi träffar är glada och hjälpsamma, så snart
har alla kunder i butiken engagerat sig och hjälper oss att handla.
På söndag morgon var marknaden i full gång när vi vaknade. Massor av grönsaker,
ostar, bröd och köttvaror såldes på gatan alldeles ovanför vår förtöjningsplats.



Montmerle sur Saône
Nästa dag gick vi vidare till Montmerle sur Saône, Här liksom på många andra ställen
vi besöker är det Fete! eller fest som vi säger. Här var det musikfest med mest jazz…

Macon blev nästa anhalt och även här hittade vi en brygga där vattendjupet var tillräckligt.
Vi sticker ju nästan 1 meter 80 cm, så det är bäst att planera sin rutt så att det finns
platser att lägga till vid. Vi var lite oroliga för vattendjupet i kanalerna, men än så länge
har det inte varit några problem. Bara man håller sig i mitten.

Tour de France
I Macon skulle en av etapperna i Tour de France starta så vi stannade några extra dagar
för att få vara med om det. Dagen innan starten var det feststämning i staden med massor
av musikgrupper, vinprovning m.m.
På ett ställe stod en servicebil uppställd och visade hur dom jobbade med cyklarna.
Håkan passade på att lyfta en cykel för att kolla hur tunga dom var… eller snarare lätta!
Ramen är byggd av kolfiber om vi förstod rätt är hela cykeln ett mekaniskt mästerverk,
med bland annat elektriska växlar som sköts med små knapptryckningar.

Starten skulle vara klockan tolv, så vi var i god tid och fick en fin plats precis vid startområdet.
Innan cyklisterna stack iväg så körde en hel karavan med olika sponsorer runt i stan och
slängde ut reklamprylar - rena cirkusen!!
Innan starten frågade vi en av cyklisterna hur lång dagens etapp var och fick till svar att
den var som vanligt… ca tjugo mil!!
När väl starten gått så följde en jättekaravan med servicebilar efter. Tour de France är
en stor tillställning!

Vi stannade kvar i Macon för att se fyrverkeriet i samband med Frankrikes nationaldag
den 14/7. Tyvärr var det gråmulet och regn så vi såg inte så mycket av det.
Vädret växlar mellan jättevarmt ca 30-35 grader till 15-20 och ändå svalare på nätterna.
Men det är väl lika bra att vänja sig…

Canal de Centre
Färden gick nu vidare via Tournus till Chalon sur Saône som givetvis hade fest med
massor av musik och teatergrupper på gator och torg, så även här kunde vi roa oss!

Strax efter Chalon sur Saône så börjar Canal de Centre som är elva mil lång och
har sextioen slussar. När vi svänger av från Saône in på Canal de Centre så tror Håkan
att vi kommit fel! Men Gerd hade koll på kartan och sa att det var rätt. Det kändes
som att gå in i Mölndalsån! Smalt och krokigt! Men väldigt vackert blev det, med massor
av fågelsång, små byar och fiskare som satt utefter kanalkanterna. En del med enkla metspön
och andra med radiokontrollerade spön! ( FUSK?)

Här möter vi också mer uthyrningsbåtar i den annars glest trafikerade kanalen.
Uthyrningsbåtarna ser väldigt praktiska ut med stora salonger, gummistötdämpare runt
om och inte så djupgående. I vårt tycke lite fula, ser ut som paddor!

Pråmdragare
Första natthamnen blir i Chagny där vi förtöjde bakom en pråm längst med kanalen.
Här växte träden över kanalen från båda sidor, så det kändes som att vara i en grön tunnel.
 
Nästa dag gick vi genom 18 slussar och kom till Ecuisses där vi besökte ett kanalmuseum
som var inrett i en gammal pråm. Vi var helt ensamma, så vi fick en jättetrevlig guidning av
en engelsktalande man. Det var mycket intressant. Bland annat fick vi veta att kvinnorna
dragit pråmarna på kanalerna innan man hade hästar och åsnor som drog. Guiden berättade att
kvinnorna hade en sele att dra med, så dom kunde sticka under tiden… Männen stod vid rodret (utan stickning).

Utefter kanalerna är det jättefina cykelbanor, där det är massor av folk som cyklar med
packningar och släpkärror. Det är en stor turistgrej att åka längs kanalerna. Även vi tar en tur
med våra hojar, men försöker att åka en bit ifrån kanalerna som vi ser rätt mycket av i alla fall.

Det märks att vi är ute på landsbygden för byarna är små och överallt är det lantbruk
med mycket spannmål, majs och solrosor. Korna är vita här och heter charolaiss.

Slussteknik
Innan vi kom fram till vår nästa hamn Blanzy, så passerade vi fyra slussar i tät följd och
kom upp till kanalens högsta höjd ca 300 m över havet!
Nu börjar vi att slussa nedåt, som är mycket enklare, för nu sjunker vi i sakta mak
istället för att höjas upp med kraftiga vattenströmmar. Vissa av slussarna är automatiserade
så dom sköter vi själva genom att Gerd klättrar upp för stegen med tamparna och drar
i startsnöret (Håkan sköter rodret).
I en del slussar finns personal ifrån VNF (kanalbolaget) som hjälper oss.
Dom är mycket vänliga och servar oss hela tiden.

Museibesök
I Blanzy hittade vi ett museum som visade hur kolgruvorna drevs från mitten av
sjuttonhundratalet och fram till år 2000, då alla kolgruvor i Frankrike stängdes.
Även detta var lärorikt att få se hur människor och djur slitit i mörker och smuts.
1825 var det ca 500 hästar som drog kolvagnarna nere i gruvan. Innan dess hade
12-13 åringar fått streta med vagnarna.

Vi lär oss något varje dag. På nästa ställe, Genelard, fans ett museum som visade
tiden när Frankrike var ockuperat under andra världskriget. Demarkationslinjen gick
längs med Canal de Centre där tyskarna hade vägspärrar vid broarna.
Vi skall vara tacksamma att Sverige har klarat sig ifrån krig i modern tid.

Utflykter
Sen blev det byn Paray le Monial, picknick med fiske, boule, promenader och en
tur på kanalen ner till Digoin där det var Escargotfestival som vi lyckades undslippa
på grund av långa köer.

Det blev även ett par utflykter i bil, tillsammans med gäster, till vindistrikten i Bourgogne.
När vi lämnade Digoin så lämnar vi samtidigt Canal de Centre och går in på Canal Lateral a la Loire
som är ca 19 mil lång och har trettiosju slussar. Men mer om det en annan gång.

Gerd och Håkan S/Y GIM
 


 

 
 
 

 

> Tillbaka till Resor med tema
 
 

Mysguider
för seglare

MYSGUIDE
FÖR JONISKA HAVET

MYSGUIDE
FÖR SEGLING I
TURKISKA VÄSTRA MEDELHAVET

 

 
 
 


När du kommer
iland


Restips i våra

BudgetresGuider

 

 
 
 


Mer om segling

Segla med Vega
Februarisegling på
Adriatiska Havet

Turkiet och
visumregler

Resbrev från
långtidsseglare

På franska kanaler

 

 
 

 

 



Köp dina
pilotböcker
billigast på


> Resebiblioteket
 

 
 

 

 
 

 

 

 

 

Prenumerera
gratis på

ReseMagazinet
> Här


Även med resereportage
från seglare


  

 


 

Ankring i Kekova Road, Turkiet


Båttur på Nilen som går att få efter visst prutande


Egyptiska museet; Kairo   

Bilder: Budgetres



 



Bra app för dig som reser med egen båt i Sverige

Sjöräddningssällskapets populära
kustvädersapp är uppdaterad.
Appen ger dig väderprognoser samt visar hur havet ser ut vid olika vindstyrkor och väderförhållanden.
Man kan också enkelt via ett sms skicka sin position till den som behöver den.
Den finns tillgänglig både för Android och Iphone. Ladda ner den helt kostnadsfritt via Android market eller Appstore.
> Läs mer
 

Med 1800 frivilliga
på 160 räddningsbåtar täcker Sjöräddningssällskapet upp den svenska kusten samt våra sjöar, med totalt 67 räddningsstationer. Man medverkar idag vid mer än
70% av alla sjöräddning i Sverige.
Sjöräddningssällskapet begär inga bidrag från staten. De frivilliga besättningarna har kunnat utföra dessa räddningar tack vare generöst stöd från sällskapets medlemmar, givare och donatorer.
Vid fara för liv eller om du är i osäkert läge,
ring alltid
112.

 
 

 

Resbrev

Första dagen i Italien
Ankrade i en ganska tom gammal marina vid stadskajen i Brindisi.
Med mooringlinor, el och vatten. Allt detta för endast 15€!
Och italienska hamnavgifter, som ska vara så väldans dyra?
Kanske på alla andra ställen, men inte här.

En sak är faktiskt samma som i Turkiet och Grekland. Man säger alltid ja, även om man inte vet varför.

Ja på italienska

Det fanns inga fria WiFi sändare på stan, så vi kollade var vi kunde äta middag nästa dag, med fri Internet.

Bon giorno, sa vi
Bon giorno, svarade hovmästarn bugande.
How many persons??
Jo, vi undrar om ni har WiFi här inne i restaurangen.
Si. How many? Two persons?
Domani.
(Vi kommer imorgon) Men har ni Wifi?
Si si señor.
Va heter er Internet Wifi?
Si si. Varsågod och sitt.
Men jag ser inte er restaurang i min telefons Wifi lista.
r, sa han och pekade på en sändare ”chiko restaurang”.
Är det din restaurang
Si
Men det står ju ett annat namn utanför din restaurang!
Si. Mitt restauranget heter Kaptains restaurang
Och du har Internet???
No. How many persons?


Brindisi

Jakten på WiFi
Så gick vi därifrån med en ny upplevelse igen.
Italienare bejakar in i det sista. Bra va
.

Vi gick vidare för att finna ett Wifi ställe eller en restaurang med Internet. Vi gick den största shoppinggatan i Brindisis centrum, vid hamnen, upp och ner.
Det fanns INGEN wifi. Ingen öppen, alltså.
Alla var låsta. Och det är väl förståeligt. Men vi frågade tio restauranger och barer och INGEN hade internet. Helt otroligt.
Vi måste ju ha det, så vi kan få väderprognoser för morgondagen.

Den slutsatsen vi drar är, att i Grekland har alla rest/barer fri internet. I Italien har förmodligen alla internet i sina mobiltelefoner, så behovet finns inte att erbjuda det på rest/barer.

Till sist hittade vi i alla fall en restaurang med WiFi, god pizza och en härlig pasta rätt. Eftersom vi var där tidigt på kvällen, kl 19, så var vi enda gästerna på restaurangen.
Och de gick de med.


Sune och Ulla

 

 

Resbrev

Segling i Turkiet
Huhu, tänk att folk säger att man inte kan segla i Medelhavet. Ingen vind. Denna vår har det då inte varit någon konst alls.

Igår skulle vi avverka sista längre sträckan innan båten läggs i marina över sommaren i Üçağız, Kekova.
Sträckan Kaş till Gökkaya-viken strax öster om Kekova, en baggis.
Jo, först blåste det 30 knop rätt emot när vi kom ut ur skyddet längst inne i Kaşviken där vi legat ankrade en bit från den nya fina marinan. Det blev en obekväm halvtimme innan vi kunde falla av och börja segla. Med en liten näsduk längst framme gjorde vi 8 knop.

I Gökkayaviken låg ett dussin segelbåtar ankrade och nästan lika många guleter.
När vi gick från Fethiyebukten till Kaş i söndags blåste det lika friskt. Med nordlig vind var det ju bara att reva och åka med.

Vi mötte flera båtar på väg norrut, tuffa typer. Mest förvånade är vi över att folk i båt tycks gilla land. Flera av båtarna strök kusten på 100 meters avstånd. Man vågar knappt tänka på vad som kan hända om ett skot eller fall brister eller man får roderhaveri. Att hamna på Patara Beach i pålandsvind med grov sjö kan inte vara kul.

Jordenruntfararna  RM 8 



 

 
 
 
 
 

  

 reseannonser
 

 
 
 

Aktiv semester

 
               Bo ombord

Gunnars seglarskola
för vuxna i Bohusläns skärgård

Gunnars Seglarskola för vuxna startades 1973 av Gunnar Johansson, och drivs sedan 1995 av sonen Björn Axel. Verksamheten vänder sig främst till dig mellan 18 och 75 år, som är helt eller nästan nybörjare och som under avspända och trevliga former vill lära dig segla på egen hand. Bland de över tiotusen deltagare man har haft genom åren återfinns såväl barnfamiljer, enskilda och par, som unga äventyrare, kompisgäng och företagsgrupper.
Förra året fyllde seglarskolan 40 år.

Budgetres rekommenderar denna  pedagogiska seglarskolan där 99% av utbildningen består av praktik. Vi har prövat.
Priserna är i vårt tycke budgetpriser. Du bor ombord på enkla strippade Smiling 29 båtar.
> Läs mer och se video


RM 3/2013

 


Segelintresserade
läser
ReseMagazinet

Nyheter om resmål på haven och om andra resor

Läs resbrev från seglare

> Prenumerera
  Utan kostnad

BUDGETRES.se
Mer för respengarna
och upplevelserna

Vi jämför respriser
och tipsar om
alla slags resor

> budgetres.se
Boka flyg/Logi/Hyrbil

 

 


 

 

 

 

 

Copyright © budgetres.se 2013-2018

Med reservation för ändringar. Vid skillnader gäller aktuella uppgifter från samarbetspartners
För frågor vid bokning och biljetter etc. hänvisas till respektive leverantörs kundservice
Synpunkter på budgetres och tips om ev. fel på sidor till info@budgetres.se
om oss | kontakta oss | annonsera | press